hikke igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hejsa! super fed hjemmeside!!! jeg er begyndt at få hikke igen. det er lang tid si´den jeg sidst har haft det. nogle af mine venner får det ogs nogen gange lige for tiden. så jeg går og undrer mig lidt over hvorfor? er det fordi vi er i pubateten? hilsen nickie ;-)

Svar:
Kære Nickie.
Tusind tak for roserne - altid dejligt at høre at vi gør et godt stykke arbejde :-)
Hikke er sammentrækninger af mellemgulvet i små ryk og mellemgulvet er en muskel der skiller brysthulen og bughulen fra hinanden. Alle mennesker har en nerve på hver side af halsen der går hele vejen ned til mellemgulvet. Det er når den nerve bliver irriteret, at vi begynder at hikke - for eksempel hvis der er noget der trykker på den, som når vi har spist for meget mad.
Så altså; hikke er helt normalt og er ikke kun noget man får i puberteten men kan komme i alle aldre, da vi allesammen har nerven på halsen og musklen der kaldes mellemgulvet :-)
Håber du kan bruge mit svar og hvis I skal have hikke til at gå væk, er der jo mange ting I kan prøve jer frem med: stå på hovedet mens I drikker et glas vand, hold vejret, forskræk personen der hikker osv.
Held og lykke med det,
Mange venlige hilsner Mette