Herpes smitte
brevkassespørgsmål af
Chrille
18 år
Hey Cyberhus.
jeg er en dreng på 18 år. Jeg har haft den samme kæreste i ca 1.5 år. Hun er min førsteplads eneste sexpartner også.
hun har nu fået herpes i de nedre regioner.. og vi har været sammen inden hun fandt ud af det.. Ubeskyttet.
1. Hvor stor er chancen for at jeg bliver smittet med sygdommen.?
2. Hvordan kan sygdommen smitte?
Er det besynderligt at hun har fået herpes? altså.. Smutter det ikke kun ved nær fysisk kontakt?
Mvh

Svar:
Hej Chrille
Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål ang. herpes og din kæreste, som har fået herpesinfektion for neden.
1: I har været sammen ubeskyttet, inden din kæreste opdagede, at hun har herpes. Hvis hun ikke har haft udbrudet (udslettet med små blærer i skeden/eller på skamlæber), da I havde sex  er sandsynligheden ret lille. Hvis I havde sex, mens hun havde udbrudet, er sandsynligheden større. Jeg kan ikke sætte præcise tal på din sandsynlighed for at være smittet.
2. Sygdommen smitter ved direkte hud- eller slimhindekontakt med blærerne. I praksis smitter det altså ved ubeskyttet sex (både almindeligt samleje og oralsex, da man også kan have herpesudbrud ved i mund eller anden del af ansigtet). Ligeledes smitter mundherpes ved kys og oralsex, når der er udbrud.
Det virus som gives herpesinfektionen er ret smitsomt, så det er vigtigt at undgå kontakt ved udbrud og at den, som har udbrud vasker hænder efter kontakt med udslettet. Der er nogenlunde ro på, når udslættet er på retur, når alle blærerne er tørret ud og huden blejer af. Jeg anbefaler, at I beskytter jer med kondom, hvis I har sex under herpesudbrud. Og ingen oralsex, hvis nogen af jer har udbrud af mundherpes.
3. Herpes smitter som beskrevet ovenfor. Jeg kan godt forstå, da du undrer dig. Der kan være flere muligheder:
Nogen mennesker kan have herpesvirus for neden uden at have symptomer på udbrud - dvs. at de udskiller virus uden at være klar over det (raske smittebærere). Alternativt kan din kæreste være smittet fra mundherpes (fra dig). Din kæreste kan være smittet efter sex med en anden person - nu eller tidligere i livet.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål og er gået uden om smitte. Skulle du være uheldig at være smittet vil det vise sig inden for 1 uge efter kontakt med herpesudbrud. Og så skal du vide, at herpes er generende og irriterende, men ganske ufarligt - og kan behandles i samråd med din egen læge.
Mvh. Jens