Hele tiden forkølet

brevkassespørgsmål

Hele tiden forkølet

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej Cyberhus.

Jeg er en pige på 17 år. Jeg synes selv at jeg lever rimelig sundt. Jeg dyrker motion og spiser varieret.

De sidste par måneder har jeg bare været rigtig meget forkølet. Faktisk hvad der svarer til en gang om måneden. Hvis jeg lige har været ude en kold aften uden så meget tøj, bum, så er jeg forkølet et par dage efter. Og sådan er det hver gang.  Jeg synes virkelig ikke at min krop kan klare særlig meget, på trods af, at jeg behandler den godt.

Så jeg tænker at jeg må have et lavt immunforsvar, eller må mangle nogle vitaminer. Jeg kan bare ikke regne ud hvad jeg mangler, da jeg som sagt selv synes at jeg spiser meget varieret, og får masser af vitaminer.

Ved du/I hvad jeg mangler? Venlig hilsen :-)

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, det er irriterrende og bekymrende hele tiden at være forkølet. Lige for afklaringens skyld, læser jeg, når du siger forkølet, at du er tæt i næsen og den evt. løber. Så det vil jeg svare på. Der kan være flere årsager til, at du bliver forkølet hele tiden. De hyppigste jeg tænker på er som følger:

1) Allergi, høfeber. Jeg kunne mistænke birkepollenallergi, da det typisk er i starten af foråret, symptomerne kommer. Det kan bla. give tæthed i næsen, løbenæse, nysen, kløende næse, kløe/løbende øjne. Det kan du blive testet for hos din læge og få vejledning i allergi-medicin. Det kan være nødvendigt med allergi-næsespray, øjendråber og evt. allergi-piller.

2) Polypper i næsen. Polypperne fylder i næsehulen og den bliver tæt, så man ofte skal pudse næse og næsen kan løbe. Her kan der også være tendens til snorken. Det kan man blive undersøgt for ved en øre-næse-halslæge.

Det kan selvfølgeligt også være gentagne virusinfektioner. Da du, som jeg forstår det, ellers er en sund og rask pige lyder det som om, at dit immunforsvar plejer at virke godt.

Hvis jeg var dig ville, jeg starte med at få en tid hos din læge, så du ikke kommer til at bruge penge på alt muligt tilskud og allergimedicin, som måske ikke er nødvendigt. Hvis der så ikke findes nogen årsag, kan du bestille en tid hos en øre-næse-halslæge. Har jeg misforstået problemet og er der andre symptomer som fx ondt i halsen, hoste, feber, træthed vægttab, så er din situation, men du bør alligevel snakke med min læge, der kan tage en blodprøve og teste om alt er som det skal være.

Håber det giver dig svar nok - selvom du nok ikke kommer udenom et besøg ved lægen.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål