Hej igen - social angst
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej igen, det er mig fra det der social angst brevet. Jeg troede også i en periode at det var en depression, så jeg tog en test online første gang sagde den ingen efter let og så tog jeg den igen så viste den svær. Jeg tænker bare at det afholder sig af hvordan jeg har det at jeg skofrer mine meninger om mig selv. Jeg ville nok ikke selv sige jeg har en, fordi jeg kan sagtens være glad iblandt andres selskab osv, men jeg tror det er rødmen som ødelægger det for mig.
- og nej, jeg regner da ikke med at det er udslæt eller noget, fordi jeg kan jo mærke i hvilke situationer jeg rødmer. Jeg kan seriøsT rødme fordi ALT! Bare ved at se en film hvor pigen gør noget pinæigt, så kan jeg rødme fordi jeg sætter mig i hendes sted og forstiller at det er mig. Jeg føler bare at min rødme bliver værre. Har du ikke nogle tip til at gøre det bedre, og jeg føler ikke rigtig jeg kan snakke med min mor om det, fordi hu siger at det bare er noget jeg bilder mig selv ind. Men hvis det er noget jeg bilder mig selv ind, hvorfor fanden rødmer jeg så! Jeg er træt af det, og jeg er træt af mig selv fordi det. :(
Giv mig nogle tip, please jeg er desperat!

Svar:
Hej igen
Jeg kan godt høre, at du er meget frustreret og synes det er svært at komme videre. Det kan jeg godt forstå.
Jeg kan desværre ikke vurdere din rødmen her. Det vil kræve at din læge kigger din hud igennem og I får snakket om hvilke situationer det opstår og hvor længe det varer. Det vil formentlig også kræve at I laver forskellige aftaler og kigger på det over noget tid. Derfor kan jeg ikke komme videre her.
Det er rigtig flot at du også selv har tænkt, at det kan være depression. Det er bestemt ikke alle, som kan mærke så godt efter. Jeg tænker stadig at, der er nogle tegn på at du ikke har det godt. Og at du nogen gange tester dig selv til svær og andre gange til let depression - det viser bare hvor meget det kan svinge. De tests man kan tage online er ikke særlige gode. De er, som du selv oplever, et øjebliksbillede. Det siger altså ikke meget om hvordan du overordnet har det. Det kræver en længere samtale og forskellige spørgsmål, som er rettet kun mod dig. Og ikke standard spørgsmål i en test.
Så jeg vil på alle måder råde dig til at gå til din læge. Hvis du ikke kan få din mor til at forstå det, så må du starte med lægen. Du må gerne sige til din læge, at du synes du havde en dårlig oplevelse sidste gang. Så kan I starte forfra og se hvad I kan blive enige om.
Held og lykke og jeg håber du finder nogen som kan hjælpe dig videre. Ellers kan du altid hive fat i chatten herinde. Der sidder nogle søde mennesker, som kan guide dig til at få den rigtige hjælp.
Mange hilsner fra Line