Har ondt i min begge bryster..

brevkassespørgsmål

Har ondt i min begge bryster..

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej Cyberhus jeg har ondt i mine begge bryster og har osse haft det føre da jeg var ca. 14 år gammel men den gang da sagde min læge. Ja det normalt på grund de skal vokse de ikke fuld vokse sagde han men så var jeg til læge igen efter nogle år. Ca da jeg var 16 år da havde jeg stadig ondt da sagde lægen osse det samme men der ikke sket noget ændring ved mine bryster de er stadig som de er små så jeg tror ikke det har noget med at de skal vokse. Har haft ondt da jeg var 18 år igen på mine begge bryster og stadig i dag har jeg Ondt. Når jeg røre ved mine bryster kan jeg mærke at de er meget hårde inde ved mit begge bryst og det gøre ondt og det føles mærkeligt inde i mit bryst og når jeg hopper eller løber så gøre det osse ondt? Er det normalt at mine bryster føles hårde inde i når jeg rører ved dem? Jeg er faktisk meget bekymret hvad det kan være tænker meget på om jeg har sygdom uden jeg ved det? håber i kan svare mig.. Hilsen den bekymrede pige!

Svar:

Kære du bekymrede pige,

Nu skal jeg prøve at få styr på din bekymring, så den ikke nager dig så meget.

Som jeg kan læse, har du haft ømme bryster mere eller mindre siden du var 14 år og du mærker en lille klump inde i dem. Hvis vi nu første forestiller os det værste der kunne være galt, brystkræft. Det ses meget sjældent ned i din aldersgruppe og det vil næsten aldrig give ømme bryster. Samtidig beskriver du ømhed i begge bryster. Så det vil jeg godt starte med at afvise. Det er dybt usandsandynligt at der er tale om brystkræft.

Derudover kan der være nogle få andre ting: man ser ofte ømme og spændte bryster op til menstruation - det er helt normalt. Hvis du tager p-piller kan det også give ømme bryster. Men det går jeg ikke udfra at du tog dengang du var 14 år.

Men til sidst er der rigtig mange, som har ondt i bryster i forbindelse med at de vokser, som din læge også sagde. Som 22 årig må de være færdige med at vokse nu, men det kan stadig forklare de symptomer du har haft tidligere. Mest af alt så tror jeg dine smerter opstår fordi du netop er bekymret og opmærksom på det. Så jeg vil anbefale dig at fokusere på at der ikke er nogle alvorlige eller farlige sygdomme, som du kan fejle. At der med al sandsynlighed slet ikke er noget i vejen.

De knuder du mærker inde i brystet er dine mælkekirtler og bindevæv. Det er meget forskelligt fra pige til pige hvor meget der er, men de fleste kan mærke nogle knuder og også efter puberteten. Med hensyn til løb og hoppen - der er også helt normalt og 'behandles' bedst med en god sportsbh, som støtter godt.

Håber det kunne give dig ro i sindet.

Venlige hilsner fra Line