Har min mor menstruation?
brevkassespørgsmål af
123
12 år
Hej.
jeg skriver fordi jeg er lidt i tvivl om min mor har mens.
Hun har fået fjernet hele underlivet pga noget begyndene kræft, da jeg var 4 år. Men kan hun så ha mens??

Svar:
Kære Du
Først og fremmest tak for dit spørgsmål.
Det er normalt for kvinder at have menstruation indtil de når omkring 50 år da har man det man kalder overgangsalderen. Her bliver menses ofte uregelmæssig for til sidst at stoppe helt.
For at have menstruation kræver det, at man har en livmoder og en skede hvorigennem det afstødte væv fra livmoderen (altså menstruationen) kan løbe igennem. Så hvis din mor har fået fjernet alle organer i underlivet inkl. livmoderen, har hun formentlig ikke det vi normalt kalder menstruation.
Du kan evt. prøve at tale med din mor om det også.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Vh
Kasper