Har jeg skedesvamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har lagt mærke til forandring i mit underliv på det sidste. Nogen gane er mot udflåd hvidt og lidt tykt. Men det har altså været i lang tid nu synes jeg. Jeg barberer mig og får røde knupper/(bumser) som klør på venusbjeget. Det klør eller svier ellers ikke. Kan det være skedesvamp. Mine indre kønslæber er begyndt at vokse og er nu rimlig store, kan det have noget med det og gøre? Jeg har kun haft menstration en gang før og har aldrig haft samleje. Der er et lille sår på min kønslæbe som der også er lidt betændelse i. Hvad kan jeg gøre. Vær sød at hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan se at du har rigtig mange spørgsmål som du gerne vil have svar på, så jeg syntes det er godt, at du har skrevet herind.
Normalt kan man godt få lidt hvidligt udflåd imellem menstruationerne, som er tykt og hvidligt. Hvis det begynder at blive grynet og ildelugtende, så kan det være tegn på skedesvamp. Ved skedesvamp vil man også opleve det er meget rødligt, at det svier og kløer ved skamlæberne.
Når man intimbarbere sig, så bliver huden meget irriteret, og det er derfor det begynder at klø og man får røde knopper af det. Hvis du forsat vil intimbarbere dig, så er det godt at smøre huden bagefter med en fugtighedslotion som ikke indeholder parfume. Jeg tror de røde knopper som du har kommer pga. intimbarberingen og ikke pga. skedesvamp.
Når du er 14 år, så sker der forandringer nede ved skeden, og en af de forandringer er at de indre skamlæber bliver større. Så når du oplever at dine kønslæber bliver større, så er det en naturlig del af udviklingen.
Nu har jeg ikke set det lille sår som du har på kønslæben, så det kunne være en god idé hvis du tog og besøgte lægen, evt. sammen med en af dine forældre. Så kan du også få tjekket at du ikke har skedesvamp.
Venlig Hilsen
Iben