Hører og ser ting !?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej.
her for tiden er jeg begyndt meget at hører stemmer ...
især om aftenen, når jeg ligger min seng... Men også i timerne i skolen og det virkelig slemt... De kalder hele tiden på mig og fortæller mig at jeg ikke kan noget.. for noget tid siden midt i matematik timen hvor vi havde test, var der en der sagde mit navn først.. Jeg troede det var en i klassen, men alle sad stille og arbejdede og det blev ved at sige mit navn.. også sagde de "du ikke god nok, du kan ikke finde ud af det" og jeg blev virkelig bange og ked af det... Også da vi fik vores test tilbage havde jeg fået et virkelig dårligt resultat, de fortæller mig også hvad jeg skal gøre.. feks. "Du skal ikke spise" og "skær i dig selv" og jeg gør hvad de siger og det gør mig bange for mig selv... Og jeg ser også ting.. altid når jeg slukker mit lys.. står der en i hjørnet og jeg ser også hele tiden en pige i en lang hvid kjole der løber rundt, hun er ked af det og hun står altid ved vinduet i skolen og løber rundt i huset her hjemme det virkelig forfærdeligt ... Og når jeg går turer ... Føles det som om der er nogle der forfølger mig.. og kigger på mig.. Så jeg tør ikke gå alene... og jeg får heller ikke sovet fordi jeg tør nærmest ikke at slukke mit lys.. Og jeg har fortalt det til min mor før for længere tid siden... Men hun tror ikke på mig og de siger det bare er noget jeg siger ... Så jeg stoppede helt med at fortælle dem det... men problemet er .. At jeg ikke ved hvad det er... Om det er skizofreni eller sådan .. måske i har en ide om hvad det er?:(

Svar:
Kære du
Det var da nogle ubehagelige oplevelser du har haft. Og helt klart noget du skal snakke med en læge om. Det skal du ikke gå med alene.
Det, at du hører og ser ting, som ikke er der, kan være tegn på mange forskellige ting. Du har ret i, at skizofreni er en mulighed, men det er ikke sådan helt klassisk skizofrent det du beskriver. For at sige noget om, hvad det er, er det nødvendigt med en hel del flere oplysninger, så det du skal gøre er at gå til din egen læge. Han/hun vil så sende dig videre til børne-ungdomspsykiatrien, hvor de vil kigge på, om de mener du måske kan fejle noget psykiatrisk.
Umiddelbart tænker jeg det er bedst at du tager din mor med, men hvis hun fortsat ikke tror på dig kan du evt tage en veninde/kæreste med. Du kan selvfølgelig også gå derop alene, men jeg kan forestille mig, det kan være svært at skulle fortælle om så mange skræmmende oplevelser og så være alene bagefter.
Alt det bedste
Maria