Højde, vægt & menstration

brevkassespørgsmål

Højde, vægt & menstration

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej jeg er en pige som liger er blevet 13 år. Jeg er 1.78 høj & vejer 66 kg. Jeg ville bare høre om jeg var overvægtig/buttet. Jeg har ikke fået min menstartion endu, så tror i jeg bliver 1.85??. Er det normalt at jeg ikke har fået min menstartion endu? Kh den forvirrede pige :-/

Svar:

Kære forvirrede pige.
Tak for dit spørgsmål - det er helt normalt at være i tvivl om kroppen når man er en ung kvinde.
Ud fra det du fortæller mig, så er du helt normalvægtig og har ikke grund til at være bekymret for din vægt.

Det er fuldstændig normalt ikke at have fået menstruation endnu, når man er 13 år. Og det er normalt flere år endnu. Nogle får først menstruation når de er sidst i teenageårene og det er forskelligt fra person til person.

Et par år inden første menstruation vil dine bryster blive ømme og begynde at vokse stille og roligt. Du vil måske også opleve at der kommer udflåd fra skeden. Det betyder at din krop begynder at ændre sig fra pige til kvinde.

Mht. din højde er det meget svært at sige. Hvis ingen af dine forældre er 185 cm så er der nok ikke så stor sandsynlighed for det. Men det kommer an på hvor meget du er vokset det sidste stykke tid. Det er også noget du kan snakke med din egen læge om.

Men du kan i hvert fald være helt rolig - du er helt normal ;-)

Håber du får en dejlig jul og kommer godt ind i det nye år.

Mange hilsner
Mette M