Højde

brevkassespørgsmål

Højde

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

hej cyberhus. Jegmer 13 år gammel, og jeg er 156cm høj. Er det normalt, og kan jeg nå at blive højere end 165cm?

kærlig hilsen mig.

Svar:

Hej med dig.

Du skriver, at du er 13 år gammel og aktuel 156 cm høj. Ens sluthøjde kommer an på flere forskellige ting: Har du fået menstruation og/eller begyndende brystudvikling/svedlugt ? Det er nemlig tegn på pubertet. Hvis du ikke har fået menstruation eller begyndende brystudvikling, så har du stadig tid at vokse på og det har du egentlig også stadigvæk, hvis du har fået/så småt er begyndt på at få det.

Noget andet man kigger på, er dine forældres højde. Deres højde siger meget om, hvor høj du ender med at blive.  Som barn bliver man fulgt med højdekurver, som din læge sikkert har liggende fra du var helt lille. Der kan man se, om man følger "sin kurve". Hvis du er meget nervøs for, at du ikke kan blive højere, eller du allerede er i fuld pubertet og dine forældre er høje, så smut til lægen og spørg. Jeg kan desværre ikke svare på, udfra den information jeg aktuelt har, om du kan nå, at bliver over 165 cm høj.  Kan kun sige, at mange vokser mange cm yderligere efter de er 13 år gamle.

Håber du kan bruge mit svar.

Venlige hilsener

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål