Højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, Jeg er kun 1.63 cm. høj. Sådan har jeg været i et par måneder. Alle mine klassekammerater er 1.70-1.85, forstår ikke hvorfor jeg ikke er højere? Hvad kan være grunden til det? Er jeg bare langsom om at vokse? Hilsen.

Svar:
Hej med dig.
Det er godt du skriver ind og et godt spørgsmål :-)
Når man er ung og i puberteten har man ofte mange spørgsmål om sin krop og dens funktioner og man sammenligner sig meget med sine klassekammerater.
Alle mennesker er forskellige og derfor vokser vi allesammen i vores eget tempo - der er ikke noget der hedder rigtigt og forkert og man kan ikke rigtigt påvirke det. Du skal ikke være bekymret - jeg kan godt forstå du bliver utålmodig -  men jeg tror nok du skal komme efter det. Da du kun er 14 år, har du mange år tilbage at vokse i, hvor du kan indhente rigtigt mange centimeter.
Du kan evt. se på dine forældres højde og måske hovedsageligt din far. Højde er nemlig også arveligt. Måske du kan tale med ham om dengang han var i voksealderen. Det kan være han også syntes han voksede langsomt :-)
Pøjpøj med vokseriet.
Mange hilsner Mette