Hæmoride
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej Det er jo lidt et tabuemne at snakke om – men jeg har altså nogle spørgsmål angående afføring og min endetarm. Jeg har hos min egen læge fået konstateret en lille, indvendig hæmoride. Jeg er behandlet med nogle stikpiller og noget creme. Jeg kan selvfølgelig gå til min egen læge igen, men jeg føler ikke rigtigt, jeg bliver taget seriøst. Ved et tilfælde fandt jeg jeres side, og nu prøver jeg at spørge jer. Håber ikke det gør noget. Efter behandlingen med stikpiller og creme har jeg haft midlertidig bedring. Men efter ca. 14 dage er det kommet igen. Jeg har været i, hvad min læge kalde en ”intensiv behandling” – piller/creme morgen og aften, og efter afføring (jeg har fået behandling to gange på 6 måneder) Min læge mener jeg har hård mave – og jeg spiser masser af fibre, drikker en masse væske, og spiser svesker/tørrede abrikoser hvis jeg føler der er hård afføring. Men det er bare sådan, at jeg også har blødninger efter blød/almindelig afføring. Det kan bløde rigtig meget – det er frisk blød, men det kan være svært at stoppe det! Min læge siger det kommer fra hæmoriden og er normalt. Okay. Jeg prøver lige at gøre spørgsmålet mere klart: Er det normalt at man ca. 14 dage efter (intensiv) hæmoridebehandling får symptomer igen og igen? Er det normalt at der kommer så meget blod, at det ”pletter” i mine trusser – og at der af og til er små klumper? Det ligner lidt størknet, men frisk, blod. Ligesom når man fx har menstruation, og der kommer en lille ”klump” ud. Hvordan kan jeg få min læge til at tro på, at jeg IKKE har hård mave på en måde, der kræver behandling? Mvh, Julie

Svar:
Hej Julie
Vi besvarer glædeligt dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du igennem et halvt års tid har haft en indvendig hæmoride som har generet dig og du ønsker at vide om det er normalt at den er svær at komme af med og om dine blødninger er normale.
Jeg vil lige starte med at sige at ca. en tredjedel af alle danskere har hæmorider, så det er en af de almindeligste ting man kan fejle, og der er intet farligt i det, men derfor kan det selvfølgelig godt være meget ubehageligt og generende.
Desværre er det meget normalt at hæmorider er svære at slippe af med og kan give ubehag periodevis igennem længere tid. Det er meget forskelligt fra person til person hvor meget det bløder, men det du beskriver lyder meget normalt.
Hvad angår din afføring så lyder det på mig som om din læge og dig har snakket lidt forbi hinanden. Det er sådan med hæmorider, at man har større risiko for at få dem hvis man har tendens til hård mave. Når man først har fået dem, kan man godt have gener fra dem uden at have hård mave, men det handler stadig om ikke at have hård mave efterfølgende, for så er der risiko for at forværre generne.
Alt i alt lyder dine gener altså ikke usædvanlige, men jeg kan bestemt godt forstå dine blødninger er ubehageligt, så jeg synes du skal gå til din læge igen og forklare at du fortsat har problemer og høre om der ikke kan gøres noget mere eller noget andet der kan hjælpe dig. Som sagt er hæmorider et meget almindeligt problem og din læge er sikkert vant til at håndtere genstridige hæmorider.
Håber du kan bruge mit svar - god bedring..
med venlig hilsen
Morten