Hårtab og vægttab

brevkassespørgsmål

Hårtab og vægttab

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Hej jeg er en poge på 14 år, jeg fik min mensturation for 2 år siden. Jeg lider både af depression, spiseforstyrrelse, stress, har mange selvmordstanker, og selvskader..

jeg lider af depression som min far, så der er sandsynligvis det jeg har fået det fra. Nogle gange er det rigtig svært fordi jeg er virkelig nede, og så kan jeg virkelig mærke forskel på dage hvor der er grå skyer og trist vejr, iforhold til når solen skinner, så er jeg meget gladere. Det gør det hellere ikke nemmere at min far lider af det samme. når det er værst er han væk i flere dage fordi han sidder et eller andet sted og drikker.

Men selvom min far er ret højt uddannet, blev han fyret for.. Det må være nogle år 1-3 år siden.. Han har ikke et fast arbejde endnu og det gør det ikke ret meget bedre på økonomien, da den ikke er så god i forvejen. Vi har ikke råd til ret meget og det kan man virkelig mærke.. Det piner mig mest fordi jeg det gør mine forældre lidt nede i humør nogle gange.

Jeg lider også af stress, for en uge eller 2 siden tog jeg en test, for at se hvordan det var med det stress der, det kunne så ikke blive højre på skalaen. Jwg må være meget tit stresset og kan i hvert fald ikke altid overskue tingene.

Nu til det det hele endelig handler om. For i dec 2013 startede min spiseforstyrrelse, jeg begyndte at skade i mig selv ved at skære, brænde, rive, kradse, slå og nive i mig selv. I alt har jeg efterhånden tabt mig over 10 kg. Jeg har ikke været overvægtig, men i starten på kanten til det.. Jeg er stadig normal vægtig efter mit BMI som lægger på ca 19,6. Mit største ønske er at komme af med alt det her, og leve et normalt liv som så mange andre, uden alle de problemer med at spise hele tiden. På en normal dag spiser jeg hvert fald under 500 kcal. Tit spiser jeg ikke mad får jeg kommer hjem (ca kl 15.30-16) og så tager jeg 100-200 g vandmelon, og et stort glas vand. Så ca 2 timer efter spiser jeg aftensmad, min aftensmad i dag var 2 frikkadeller og 2 rygbrøder. Min mad blir til mindre og mindre nogle gange....

Men har over sommeren har jeg tabt en masse af mit hår på hovedet. Jeg havde et rigtig flot tykt hår får, og jeg vil virkelig gerne have det tilbage.. Men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for har tabt nok over halvdelen efterhånden (og det er stadig sådan okay).. Jeg kan nogle gange bare side og græde fordi mit hår er blevet så grimt. Det er både blevet tyndere og slitere.. Jeg ved at det er fordi jeg ikke går nok vitaminer. Men kan det lade sig gøre at få mit gamle hår igen, eller noget af det? Er der noget man kan gøre? Er også meget bange for at jeg taber mere?

Her er mit andet 'spørgsmål' så.

fordi jeg har tabt mig så meget som jeg har gjort, er mine bryster jo nærmest væk.. sådan føles det hvert fald, mine bh'er er blevet al for store, og nu skal jeg til at have nogle nye fordi jeg ikke kan passe dem mere. Jeg er faktisk lidt bange for at de ikke vokser mere.. Men det tænker jeg da bår jeg kun er 14 år? Altså før de blev mindre beigte jeg vidst 75b i bh str. Men er rinelig bange for de ikke blir større.. Nu når jeg har tabt mig sådan..?

Jeg håber virkelig i vil hjælpe mig, og svare på mine spørgsmål. Det blev måske lidt en lang roman men havde virkelig lige brug for at komme ud med det. Jeg har endda ikke alt med da jeg også tit har rigtig ondt i maven.. Og virkelig ikke vil i skole.. Men synes ikke det skulle blive længere..

Hilsen den ulykkelige

Svar:

Kære du

Tusinde tak for dit meget ærlige og åbne brev. Jeg er rigtig ked af at høre, at du står i sådan en svær situation med mange forskellige problemer omkring dig. Men jeg vil også sige til dig - du virker som en stærk pige og ikke mindst har du en stor indsigt i din situation. Du ved hvad dine problemerer, og endda hvor flere af dem kommer fra. Det gør dig stærk og gør at du har bedre chancer for at bekæmpe mange af de problemer der omgiver dig. Det må du ikke glemme. Din indre styrke og din flotte forståelse for dine problemer. Det er rigtig sejt, at du kan se det. For det kan være rigtig svært når man selv sidder midt i problemerne.

Når jeg hører om alle dine problemer - stress, depression, spiseforstyrrelse, ondt i maven og manglende lyst til at komme i skole - så tror jeg bestemt det hele hænger sammen. At den ene ting fører til den næste og så videre. Derfor skal man ind og forsøge at klare problemerne én efter én, for at få det hele klaret. For ja, du skal da leve et normalt liv uden alle de bekymringer, som du nu bærer på. Derfor vil jeg også kraftigt anbefale dig at få noget hjælp fra nogle som er professionelle. Det kan være du allerede er i behandling, men det du har beskriver kræver måske endda mere end én person til at hjælpe. Jeg synes du skal snakke med din læge - eller din behandler du allerede går hos - og forklare hvor omfattende dine problemer er. Altså fortælle om alle de ting du så fint har beskrevet her for mig. For det her er mere end hvad du selv, dine forældre og måske en lærer kan klare. Derfor skal du have nogle som er vant til at arbejde med unge piger med din slags problemer. For du er ikke alene. Hvis det er svært at få det sagt, så kan du også vise din læge det brev du har skrevet til mig. Det viser jo fint hvordan du har det.

Men til dine spørgsmål;

Når man lider af spiseforstyrrelse udsætter man kroppen for sult. Det skader kroppen på mange forskellige måder og kan i sidste ende give skader på flere af kroppens organer. I din alder kan det også have en stor betydning for din udvikling til at blive kvinde. Det vender vi tilbage i næste spørgsmål. Men blandt andet så bryder sulten den normale udvikling af håret. Derfor stoppes deres udvikling og de falder af. Samtidig har du helt ret i, at du mangler forskellige mineraler og vitaminer, som f.eks. jern, zink, magnesium, vitamin A, B og C. Men også mangel på proteiner i din kost. Det er meget sjældent noget som giver livslangt hårtab. Derfor så kan du godt få dit 'gamle hår' tilbage igen. Men det kommer altså først i takt med at du kommer din spiseforstyrrelse til livs. Du skal altså igang med at arbejde med din kost og begynde at spise mere. Ikke mindre og mindre. Det er den sundeste, bedste og eneste vej til en sundere krop og et sundere hår. Så længe din spiseforstyrrelse fortsætter, vil du formentlig fortsætte med at tabe håret. Desværre.

Med hensyn til dine bryster, dit andet spørgsmål, så er svaret lidt det samme. Det er igen spiseforstyrrelsen der påvirker dine kvindelige hormoner. Mange piger oplever at deres menstruation stopper i takt med at spiseforstyrrelsen fortsætter. Der kan begynde at komme små hår på overlæben og brysterne svinder ind. Altsammen tegn på at dine kvindelige hormoner ikke er så kraftige som de vil være på en normal kost og med en normal vægt. Typisk er det først brysterne som skrumper ind. De består blandt andet af fedtvæv, som forsvinder når man sulter sig selv. Men hvis dit BMI stadig er normalt, så er der håb for at du kan nå at vende det inden det kvindelige hormon begynder at forsvinde. Hvis du nu får vendt udviklingen, får hjælp og begynder at spise normalt og tage på i vægt, så vil brysterne komme igen og du vil ikke opleve de andre problemer med manglende kvindelig hormon.

Jeg håber det kunne besvare nogle af dine spørgsmål. Men mest af alt så håber jeg at du får den rigtige hjælp og får det bedre. Så du kan leve som 14 årig uden bekymringer og problemer med kosten, vægten og humøret.

Alverdens held og lykke herfra. Og husk, at du har en indre styrke, som kan hjælpe dig igennem det her.

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål