Hårtab
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hvor meget hår er det normalt at tabe egentlig? Når jeg tager hånden igennem mit hår, så kommer det hele totter ud, er det normalt? Kan ikke lade være med at blive lidt forskrækket, det virker lidt voldsomt at det sådan bare falder af. Det gør ikke ondt eller noget, men jeg er lidt bange for at blive helt skaldet til sidst, eller få bare pletter. Venligst Den forvirrede.

Svar:
Hej forvirrede!
Det kan godt virke voldsomt når du ser hvor meget hår der sidder på børsten, efter du har redt dit hår. Derfor syntes jeg også det er godt du spørger om det.
På en almindelig dag taber man omkring 100 hår om dagen, men det svinger lidt i løbet af året. Det er især om efteråret og vinteren at du kan tabe lidt mere hår. Nogle taber også mere hår hvis de er stresset eller får specielle former for medicin.
Jeg kan godt forstå ,at du bliver lidt forskrækket når du ser hvor meget hår der falder af. Men det som du oplever er helt normalt, og jeg tror ikke du får bare pletter af det, eller bliver skaldet.
Hvis det er at du taber mere hår end det som jeg har skrevet, så syntes jeg det var godt hvis du besøgte din læge, så han lige kan tjekke om der er noget i vejen.
Men det kan være at du kan snakke med din mor eller en af dine veninder om det. Det kan være de har oplevet det samme som du har, og det kan være beroligende at vide, at man ikke er den eneste som har prøvet det.
Venlig Hilsen
Iben