Hårde knuder i brysterne

brevkassespørgsmål

Hårde knuder i brysterne

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 3 dage siden

Hej, jeg er en 15 årig pige, som har et spørgsmål angående knuder i mine bryster.

Næsten lige siden mine bryster begyndte at vokse, har jeg kunne mærke to knuder i mine bryster, altså et i hvert. Den gang, da jeg opdagede det, gik jeg straks til min mor, og spurgte hvad det var. Hun vidste ikke hvad det var, men ringede til lægen, og lægen sagde at det var meget normalt. Siden den gang har jeg ikke gjort noget ved det, og bare regnet med at det passede. Men her de sidste måneder/det sidste halve år, er de bare blevet større og mere ømme. Lige op til min menustration hæver de altid op, og bliver ekstra ømme.
Det er to knuder, som du kan rykke rundt med, og jeg vil gætte på at de er i mellem 6 og 7 centimeter i diameter. De føles lidt som noget brusk.

Jeg har egentlig ikker selv været så bekymret for det, da jeg hele tiden har tænkt at der er en i begge mine bryster, og derfor er det ikke nogle onde knuder. Det er har fået mig til at tænke over det, er faktisk min kæreste. Han synes jeg skal få det tjekket ved en læge, og er helt bekymret for hvad det er.

Hvad tror du/I det er? Skal jeg gå til lægen og få det tjekket, eller er det ikke noget slemt?
Håber i kan hjælpe mig.

Mvh. en lidt forvirret pige.

Svar:

Kære dig.

Det er godt du skriver ind og spørger - det er rigtig ubehageligt at gå og bekymre sig. Der sker mange kropslige ændringer i puberteten og jeg kan godt forstå, at man selv, men også folk der holder af én (som i dette tilfælde din kæreste) kan blive bekymret for om alt er ”normalt”. Mange piger og kvinder bekymrer sig om knuder i brysterne, fordi de er usikre på, hvordan normalt brystvæv skal føles. Det er godt, du er opmærksom på din krop - på den måde lærer du den at kende og kan reagere på ændringer.

Jeg er dog helt overbevist om, at det du oplever, er et helt normalt og intet slemt. Jeg tror at, de knuder du mærker i begge bryster er helt normalt brystvæv. Brystvævet hos sunde raske kvinder er ujævnt og knudeagtigt. Langt de fleste knuder i brystet er godartede og din alder taget i betragtning gør ondartede knuder yderst usandsynligt.

Jeg vil forsøge at forklare lidt nærmere hvad årsagen til knuder og ømme bryster kan være.

Puberteten starter med at hjernen sender signaler, som får kroppen til at producere det kvindelige kønshormon østrogen. Østrogen har mange virkninger på kroppen, bl.a. får det brysterne til at vokse og er et vigtigt hormon i menstruationscyklussen. Brystvævet er følsomt over for hormonpåvirkning. De fleste kvinder mærker, at brysterne kan hæve noget i dagene lige før menstruationen. Det skyldes, at hormonpåvirkningen giver mere væske i brystkirtlerne, og at brystkirtlerne bliver udvidet lidt. I denne periode føles brysterne ømme og spændte, og der kan være knuder i kirtelvævet. Efter menstruation vil væsken i kirtlerne aftage, og knuderne ofte forsvinde. Hvis kirtlen ikke bliver tømt helt for væske, kan du mærke en knude, også i tiden efter menstruation. Hos unge kvinder under 25 år er den hyppigste årsag til knuder i brysterne væskefyldte knuder i mælkegangene, eventuelt bindevævsknuder (fibroadenomatose), som begge er helt godartede. Fibroadenomatose er hos unge kvinder en hyppig tilstand med en diffus bindevævs / kirtelvævsdannelse, der kan gøre brystet ømt og ujævnt at føle på. Tilstanden opstår på grund af de naturlige gentagne hormonsvingninger i løbet af en menstruationscyklus. Igennem hver cyklus bygges der lidt væv op, og der brydes lidt væv ned. Hvis der ikke er balance i denne proces, kan der ophobes bindevæv i brystet (fibroadenomatose). Det er som sagt en helt godartet tilstand, som ikke kræver behandling.

Jeg tror som sagt at, det du beskriver, er helt normalt brystvæv og ømheden før menstruation er helt naturlig. Når ømheden i brysterne er værst kan man bruge en god støttende BH (evt sports BH) for at mindske ubehaget. Jeg synes ikke du skal være bekymret, men jeg vil alligevel anbefale dig at gå til din egen læge til en snak og en undersøgelse. Det er vigtigt, at man kender sin krop og allerede i en ung alder har en fortrolig åben dialog med sin læge om sin krop og de bekymringer, der kan følge med.

Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål