Hår på kroppen..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg er en 15 årige pige der har det ritigt dårligt med sig selv.
Den største grund er at jeg hader mit udseende og med det mener jeg alle de sorte hår jeg har på kroppen, har det stort set over det hele, du kan ikke nævne et sted hvor jeg ikke har..Jeg har været over hos min egen læge, og hun henvendte mig til en anden, som kun sagde jeg skulle tabe mig..
Men jeg har det bare som om ingen forstår mig, folk de glor på mig og kommentere på det.
Jeg kan nærmest ikke være mig selv begrund af al den behåring, om sommeren har jeg hverken bar' arme eller ben, og jeg brokker mig altid over hvor varmt det er og folk (venner og familie) siger det er nok fordi du har så meget tøj på.. Det er ikke kun det med tøjet, jeg har hellere ikke svømmet i over 5 år begrund af det og derfor nåede jeg aldrig at lære at svømme..
Den eneste der ved hvordan jeg har det er min mor, men det som om hun ikke helt forstår mig, men er sikker på jeg har arvet  det efter min far.. (kommer fra mellem-østen)
Min mors venindes søster har fået nogle piller som har hjulpet hende, og hun har ikke nogle tydelige hår på kroppen længere, men hver gang jeg nævner det her for min læge har hun aldrig en løsning..
Min mor hun "trøster" mig ved at sige hun vil betale for laserbehanling, men det kan jeg ikke få lavet nu fordi jeg er for ung, og skal jeg bare vente længere tid... (og laserbehandling er også pisse dyrt, tror ikke engang min mor er klar over hvor dyrt det er!)
Håber i kan hjælpe mig, og give mig et svar som ikke er jeg skal acceptere det for så ender jeg med at skade mig selv.....

Svar:
Kære du
Jeg er ked af at høre at du har det så dårligt med din kropsbehåring. Det kan være rigtig frustrerende især når man føler, at der ikke er nogen der rigtigt forstår hvor skidt man har det. Det er svært at finde en holdbar løsning når man er for ung til laserbehandling. Der findes forskellige hårfjernings metoder - jeg ved ikke hvad du har prøvet og hvordan det har virket på dig. Det der holder længst er voksbehandling, hvilket kan være dyrt og smertefuldt. Jeg har læst at sukkervoks skulle være mindre smertefuldt.
Der er nogle kvinder som har meget hår på kroppen hvis de har hormonforstyrrelser. For disse kvinder kan det hjælpe enten at tabe sig og/eller med at tage p-piller. Jeg synes du skal prøve at snakke med din egen læge igen om hvordan du har det. Det kan være du kunne prøve med p-piller hvis din læge mener det kunne hjælpe. Hvis du synes du har det svært med at snakke med din egen læge og der er andre læger i den praksis, kan du altid bede om en tid med en anden læge.
Jeg ønsker dig held og lykke med det. Pas godt på dig selv.
Mange hilsner
Lise