Hår på armene og fingrene...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse, har et stort problem som egentlig fylder rimelig meget... Jeg har Meget mørke hår på mine hænder og arme, og der er mange... Når folk kommenterer det, griner jeg hurtigt, og snakker udenom eller siger jeg skal noget og går. Går aldrig i kortærmede uden at have en trøje udover som dækker mine arme, og har altid trukket mine ærmer ud over hænderne, og når jeg skal vise noget ved at pege på det og folk kigger ned hvor mine hænder skal være, så peger jeg hurtigt og trækker dem til mig... Jeg skammer mig vist lidt... og ved godt det er naturligt osv. men ville gerne høre om man ku' gøre noget ved det?:)

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at det her med hårene fylder meget for dig i din hverdag og det er bestemt ikke meningen at det skal det. Som du skriver er det helt naturligt at have hår på hænder og arme, og da vi mennesker alle er forskellige, er hårene på vores krop det også. I din alder kan der stadig nå at ske meget med kroppen, da den endnu er ved at udvikle sig til at blive en voksen kvindekrop, så det kan altså være at dine hår ændrer sig.
Gør det ikke det, og fylder det fortsat så meget for dig at du ikke vil vise dine hænder og arme frem, så er der forskellige muligheder. Det er under alle omstændigheder en rigtig god ide at snakke med din læge, da han/hun kan henvise dig, hvis han/hun vurdere at problemet er meget stort. Din lægen vil muligvis henvise dig til en hudlæge, som kan foretage en laserbehandling, hvor man permanent fjerner hårene. Din læge har muligvis andre råd og kan også guide dig i forhold til hvilke disse er. Det er vigtigt at du ikke selv begynder at fjerne dem med en skraber eller voks. Det kan gøre hårene endnu mørkere og mere stive, og det er jo helt modsat det du gerne vil have.
Jeg håber du bliver tilfreds med dine arme og hænder, så du kan vise dem frem, helt uden at være flov over det.
Venlig hilsen Marianne