Håndled
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus. Min knogle på mit håndled er hævet og det er som om der er en ekstra knogle. Den buler ud der ved knoglen og det kan ses tydeligt. Jeg har ikke slået mig eller noget og den er ikke øm længere. Jeg kan godt vippe min hånd op og ned uden det gør ondt. Men går hævelsen snart væk?

Svar:
Hej du. Velkommen til Cyberhus.
Det er godt at du skriver herind med noget, der tydeligvis bekymre dig. Jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan, men jeg mangler desværre alt for mange oplysninger til at kunne give dig et ordentligt svar.
Du skriver at du har en hævelse på knoglen til håndleddet, men jeg har desværre svært ved at finde ud af om det er på over eller undersiden eller ud mod en af siderne, der har betydning for hvad det kan være. Du skriver det er nærmest knogleagtigt. Mit umiddelbare bud er noget der hedder et ganglion, som er en udposning der oftest sidder ved håndleddet på siden med håndryggen.
Den indeholder lidt forskellige strukture fra leddet samt lidt væske, det er en ganske ufarlig ting, hvoraf mange går i sig selv andre skal have en sprøjte med binyrebarkhormon og nogle skal opereres, men dette er kun et bud på hvad det kunne være og da jeg ikke ved hvad det er på det du beskriver kan jeg heller ikke fortælle dig, hvornår det går over.
Jeg synes at det er vigtig, at du går til din egen Læge og får det undersøgt. Nogle ting skal bare ses for at man kan stille en diagnose. Man skal jo helst ikke gå rundt med hævelser man ikke ved, hvad er. Så kom du afsted til læge, hvis den knogleagtigt hævelse stadig er der.
Venlig hilsen Malene