Håber I kan hjælpe.

brevkassespørgsmål

Håber I kan hjælpe.

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 15 år 2 uger siden

Hej. Jeg har noget som hedder irritabel (nervøs) tyktarm. Det har skabt nogle problemer for mig, men har "vænnet" mig lidt til det. Jeg har bare fået at stort problem, som jeg ikke ved om har noget at gøre med det. Men jeg får rigtig meget luft i maven når jeg sover. Så meget at jeg tit vågner af det. Nu er det sådan at jeg har mødt en, og næsten hver gang vi overnatter hos hinanden, så enten går jeg meget tidligt hjem om morgenen da jeg ikke kan sove fordi det er "pinligt" og ubehageligt, eller også tvinger jeg mig selv til at stå op, så jeg selv kan styre det. Dette er blevet et rigtig stort problem for mig, så jeg ville høre om der måske kunne gøres noget ved det? : )

Svar:

Hej med dig

Det lyder rigtig irreterende for dig, specielt også nu hvor du har fået en kæreste, som du føler du skal skjule det for. Det er rigtig fint du alligevel skriver, da rigtig mange synes det er et pinligt emne  - og derfor godt at få ud i lyset!

Er du blevet grundigt undersøgt hos lægen? Kiggertundersøgelse? Blodprøver?

Holder du vægten? Får du flere symptomer efter indtag af specielle fødevarer? Er der nogen i familien med Irritabel tyktarm eller andre tarmproblemer? Kommer det i forbindelse med menstruationerne? Har du afføringsændringer? Afførimg om natten? Blod eller slim i afføringen? Diarre? Forstoppelse?

Der er rigtig mange spørgsmål, som kan være vigtige at få besvaret først. Derfor synes jeg du skal bestiller en tid hos din læge for at afklaret problematikken nærmere.

For det meste er der hjælp at hente, når man har den rigtige diagnose. Så kan man rette behandlingen præcist mod problemet. Det kunne f.eks være kostændringer, kosttilskud,(HUSK) motion, toiletvaner og hvis det drejer sig om en anden diagnose end "irritabel tyktarm" behøves der evt. medicin.

Venlig hilsen Pia