Gyngknækologisk undersøgelse osv...
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hvis man får lavet en gyngknækologisk undersøgelse og ens trommehinde er sprunget kan lægen så se hvad den er sprunget af? Kan man se forskel på om det er fordi man har haft sex eller om man har brugt en tampax? Hvad sker der hvis man spiser 28 panodiler og 10 alopam? Dør man af det? Kommer man på hospitalet? Hvis man kommer på hospitalet hvad sker der så der? Hvad er en udpumpning? Skal man stikkes? Er de søde ved en eller sure over at man har gjort det? Kan man vide det lidt i forvejen når man får sin første menstrasion? Altså kan man mærke det så man kan nå at tage et bind på? Jeg har fået det der hvide slim for 2 måneder siden. Kan man så sige hvor lang tid der går før det begynder at være blod? Er en mand der laver incest på sine børn syg? Hvad fejler han? Hilsen Sofie

Svar:
Hej S!
Jeg syntes bare det er så godt at du skriver herind, når du har så mange spørgsmål som du gerne vil have svar på :-)
1:
Trommehinden sidder i øret, så man kan ikke se hvad den er sprunget af ved en gynækologisk undersøgelse. Hvis det er jomfruhinden du tænker på, så er det rigtigt at den sprænger på et tidspunkt. Det kan ske hvis man har sex, men også hvis man bruger tampon eller hvis man f.eks. rider eller dyrker sport. Lægen kan ikke se hvorfor den er sprunget, altså om det er pga sex eller fordi man har brugt tampax.
2:
Hvis man spiser 28 panodiler og 10 alopram, så kan man risikere at skade sin krop rigtig meget. Det er farligt, og de skader som man kan få på leveren kan man i værste tilfælde dø af. Det sker fordi kroppen ikke kan  følge med i nedbrydningen af stofferne. Hvis man har spist så mange piller, så skal man ringe til lægen - med det samme! - så de kan stoppe den skade som pilllerne gør på kroppen.
Har man taget så mange piller, så vil man komme på hospitalet. Hvis det lige er sket, så vil de prøve at få pillerne op af maven igen ved en udpumpning. Ved en udpumpning får man en lille plasticslange ned i maven, så man kan suge det op som der er nede i mavesækken.
Hvis man har taget for mange piller, så er man nødt til at blive stukket, for at man kan få medicin direkte i blodet, som kan stoppe pillernes skadelige virkning. Det kan være ubehageligt at blive stukket men det er desværre nødvendigt for at man kan få det bedre igen. Sygeplejeskerne og lægerne er der for at hjælpe, ikke for at skælde ud og være sure.
3:
Når man får sin første menstruation, så kan der godt komme lidt hvidligt slim inden, og måske også lidt pletblødninger. Hvis det sker, kan man altid tage et bind på, for at være på den sikre side, men man kan ikke sige med garanti hvor lang tid der vil gå inden menstruationen kommer.
4:
Det er ulovligt at lave incest på børn og en mand der gør det, er psykisk syg, og har brug for hjælp til at stoppe.
Det betyder ikke der er noget i vejen med hans krop. Men han har nogle forkerte tanker, som han har svært ved selv at gøre noget ved. Han har brug for hjælp til at stoppe de tanker. Så selv om der ikke er noget i vejen med kroppen, så kan man stadig godt være syg, og have brug for hjælp til at blive rask igen.
Jeg syntes det er rigtig godt at du skrev herind med alle dine spørgsmål, men det kunne også være en god ide at snakke med en anden voksen om de tanker du går rundt med. Det kan være en af dine forældre, en af dine lærere eller en anden voksen som du snakker godt sammen med.
Ellers er du også altid velkommen til at logge på chatrådgivningen i cyberhus man-torsdag fra 14-19. Der sidder der en anonym voksen, som du kan chatte med, hvis der er mere som du gerne vil spørge om.
Venlig Hilsen
Iben