Gynækologisk undersøgelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Hvordan foregår en gynækologisk undersøgelse? Gør det ondt? Er bange og nervøs for hvordan det er. Håber at der er en der vil svare på mit spørgsmål. Har det rigtig dårligt med det.

Svar:
Hej :-)
Tak for dit spørgsmål.
Først vil jeg skynde mig at fortælle dig, at det er helt normalt at være nervøs og lidt utryg første gang man skal til en gynækologisk undersøgelse. Det er næsten alle piger. Det ved vi også når vi som læger skal lave undersøgelsen. For at din læge kan hjælpe til at det bliver en ok oplevelse første gang er det godt hvis du har mod til at fortælle lægen det inden undersøgelsen. Så kan han/hun forklare dig lidt mere.
Der kan være mange grunde til at få lavet en gynækologisk undersøgelse. F.eks. hvis man ønsker at blive testet for kønssygdomme, hvis man har smerter eller generende udflåd, hvis man skal have lavet celleprøve for at udelukke livmoderhalskræft eller hvis man er gravid.
Man taler først lidt med lægen om årsagen til man skal have undersøgelsen gjort. Derefter tager man bukser og trusser af og kommer op at ligge på en briks - et gynækologisk leje. Man ligger lidt ubehageligt med spredte ben, for ellers kan man ikke lave undersøgelsen. Lægen kigger forneden og mærker med hænderne for at undersøge om livmoderen er helt normal størrelse. Lægen bruger det der hedder et spekulum for at se livmoderhalsen oppe i skeden, så der kan tages prøver herfra. Derefter får man lidt at tørre sig med fordi lægen bruger lidt gele til undersøgelsen, og man er færdig.
De fleste synes ikke at det er specielt behageligt at nogen anden end en selv eller ens kæreste skal kigge forneden, men som kvinde er det noget alle må igennem. Den første gang kan det gøre lidt ondt, fordi det er svært at slappe af. Jo mere man kan slappe af i musklerne i bækkenbunden, jo lettere går det. Det kan hjælpe at tænke på noget helt andet mens det foregår. Der er nogen, som synes det er rart at have en god veninde med, som man kan sludre med imens, men nogen synes det ville være mærkeligt.
Som sagt, det er fint for din læge at vide det er første gang. Og du skal nok klare det!
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner
Gry