Gynækologisk undersøgelse

brevkassespørgsmål

Gynækologisk undersøgelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 3 måneder siden

Når jeg nu er 15 ville jeg gerne have foretaget en gynækologisk undersøgelse, men ved ikke helt hvordan man får foretaget det, hvad der sker, hvordan man får en tid, hvem der gør det, hvad man skal have på osv. Jeg skal jo ikke checkes for noget specielt, bare vide alt er normalt og helt fint, kan man godt det?

Svar:

Hej Du

Den gynækologiske undersøgelse foregår som udgangspunkt altid af og hos din egen læge. Man ringer og bestiller en tid hos lægen som til alle andre undersøgelser. Man skal ikke have noget bestemt tøj på. Selve undersøgelsen foregår på et gynækologisk leje, hvor man ligger på ryggen og hviler sine ben ud til hver side. Lægen undersøger skeden ved at dels mærke efter med sine fingre, og dels kigge op i skeden ved hjælp af enten et plastik eller et metalinstrument. Det kan for nogen kvinder være lidt ubehageligt, men lægen bruger creme, så det som regel ikke gør ondt. Lægen undersøger livmoderhalsen, æggestokkene, slimhinden i skeden og tager også prøver til andre undersøgelser, hvis det er nødvendigt.

Det er ikke unormalt, at man godt vil have sit underliv tjekket, også selvom der ikke er noget specielt, man vil undersøges for. Mange får undersøgt deres underliv for at få vished for, at det ser normalt ud. Så hvis du stadig vil undersøges, så ring til din læge.

Håber at svaret kan hjælpe dig. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål