Graviditetstestens effektivitet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. :-) Jeg skriver da jeg har et spørgsmål jeg faktisk flere gange har spekuleret lidt over, men nu har jeg dog en konkret situation, jeg meget gerne ønsker hjælp til at få svar på! For få uger siden dyrkede jeg ubeskyttet sex med en fyr, jeg er dog på p-piller og har været det i snart 6 år. Men lige siden, har jeg været lidt usikker på om jeg alligevel er gået hen og blevet gravid. De seneste tre dage har jeg været syg, influenza lignende tilstand, men samtidig med det har jeg også kastet op, men i små, men mange portierne (hvis man kan sige det sådan). I går købte jeg så en graviditetstest, for at se hvad den sagde. Den viste negativ. (hvilket jeg i mit tilfælde er rigtig glad for.) Men så er det bare om jeg kan regne med resultatet? Jeg tog nemlig bare testen så hurtigt som jeg kunne få fat i den, uafhængigt af min menustration, da jeg nemlig lige nu er midt i en p-pille periode. Jeg tager min sidste p-pille på mandag, og så plejer min menstruation gerne komme i løbet af fredagen. Jeg har af flere veje hørt og læst at man skal tage testen på første udebleven menstruationsdag. Men når man er på p-piller får man så ikke sin menstruation selvom man er gravid? Da menstruationen jo er "kunstig fremkaldet" når man tager p-piller. Jeg købte en pakke med to tests i. Er det klogt at jeg tager den sidste test her på fredag, hvis min menstruation ikke er kommet? Og hvad hvis den alligevel kommer, kan jeg så tage testen og regne med resultatet? Jeg er alt i alt godt klar over at en graviditetstest kun er 99% sikker i sit resultat. Håber meget I vil besvare mine efterhånden mange spørgsmål. Mvh.

Svar:
Kære du,
Jeg beklager det lidt langsomme svar, men jeg vil straks prøve at besvare dit spørgsmål.
Det er rigtig godt at du tager p-piller og derved beskytter dig mod at blive gravid. Men som du selv hentyder til, så er det ikke en garanti. Dels kan man glemme en pille eller tage en for sent, og dels er de ikke 100% sikre. Derfor oplever nogle kvinder at de bliver gravide selvom de er på p-piller. Men hvis man tager dem rigtigt, så er der en meget lille risiko.
Man kan blive gravid i forbindelse med kvindens ægløsning, som ligger 2 uger efter menstruationen. Derfor kan du blandt regne dig frem til om du havde ubeskyttet sex i den periode, hvor der er størst mulighed for at blive gravid. Hvis det lå umiddelbart inden eller efter en menstruation så er det usandsynligt. Så vidt jeg kan regne ud på dine oplysninger, så har du haft ubeskyttet sex lige efter en menstruation.
En graviditets test måler mængden af HCG i urinen. Det er et hormon, som stiger når en kvinde bliver gravid. Mange studier viser at langt de fleste gravide kvinder har et højt niveau af HCG i urinen 10 dage efter hun er blevet befrugtet. Alt afhængig af hvornår du tog testen skulle du derfor sagtens kunne stole på test resultatet.
Når man bløder er det fordi slimhinden i livmoderen skubbes ud. Det er den slimhinde, som et eventuelt foster skal sidde fast på. Derfor vil en menstruation 'skylle' fosteret ud og du kan derfor ikke have regelret menstruation samtidig med du er gravid. Til gengæld oplever mange gravide at de får pletblødninger og mini-menstruationer i starten af graviditeten.
Så hvis du har fået en regelret menstruation og du tog testen 10 dage efter samlejet, så vil sige at det er yderst usandsynligt at du er gravid. Hvis du stadig er i tvivl kan du tage endnu en test.
Derudover skal du jo egentlig også til læge og blive tjekket for kønssygdomme nu hvor du har haft ubeskyttet sex. Hvis du til den tid stadig er i tvivl kan din læge måle din HCG niveau i blodet. Så er du helt sikker.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line