Graviditetstest og p-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Tusind tak for en super informativ side med meget tillidsvækkende og engageret rådgivning. Jeg har en fast kæreste, som jeg jævnligt dyrker sex med (2-4 gange om ugen). Vi bruger ikke kondom, da jeg er på p-piller, begge er erklæret "helt fri for kønssygdomme" og endvidere er 100% trofaste overfor hinanden. Jeg tager mine piller præcist som jeg skal - og ved godt jeg bør været helt sikker på at undgå graviditet så. Men kan alligevel ikke slå graviditets-tanken ud af hovedet lige nu. Jeg har det simpelthen så underligt for tiden- vildt meget kvalme især om morgenen og mit humør er også blevet anderledes. Har de vildeste humørsvingninger og kan gå fra total opstemthed til dyb nedtrykthed på få minutter. Mærker ikke nogen forandring i mine bryster, ej heller i underlivet. Det er "bare" kvalmen og humøret. Jeg har haft halsbetændelse for tre-fire uger siden, hvor jeg fik penicillin - hvilket gav mig mave-problemer. Kan det tænkes, at mine p-piller ikke er blevet korrekt optaget i kroppen af den grund? Og at jeg i så fald kan være gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest (og få nogenlunde sikkert svar), når jeg er på p-piller?? Skal jeg virkelig vente til første dag med udebleven menstruation, som der står i de fleste pakker med graviditetstests (der er små 14 dage til min p-pille pause). Hvis nu det viser sig at jeg er gravid - hvordan vil fosteret så reagere på, at jeg har spist p-piller i den tid, jeg ikke kendte til min graviditet? Håber på hurtigt svar.

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak for dit spørgsmål og de pæne ord.
Dejligt at høre, at du og din kæreste er grundige i forhold til sikker sex og det med at få checket sig for kønssygdomme.
Når det så er sagt, så er der altså ingen midler - ud over afholdenhed :-) - som 100% sikkert beskytter mod graviditet. P-piller har en teoretisk effektivitet på 99% (som jo må siges at være rigtig godt) og det man kalder en bruger effektivitet på 92%. Det sidste vil sige, at selvom pillerne yder en større beskyttelse i teorien kan vi brugere, med vores afvigelser eller hvad vi nu finder på, nedsætte effektiviteten.
Du beskriver jo godt nok, at du er meget grundig omkring det med indtaget, så du skulle være godt sikret, men uanset hvor god man er til at huske at tage sine p-piller hver dag og på det samme tidspunkt osv, så er der altså altid den lille 1% risiko der ligger og lurer.
Det betyder altså, at hvis du går med (mis)tanken, bør du tage en test for at få det be- eller afkræftet og ikke bare stole på, at det er umuligt da du jo er på p-piller.
Graviditets testen måler et hormon som man begynder at danne kort efter befrugtning når man er gravid, men derfor bør man alligevel først tage graviditets testen som du selv rigtigt siger, fra den dag hvor man forventer menstruationen. Ellers er det for usikkert. Desuden går omkring halvdelen af alle befrugtede æg til grunde inden for de første 6 uger, så der er ingen grund til at blive unødigt bekymret/ glad.
Jeg ved godt det er lang tid at vente når man nu går med tanken, men du bliver ikke meget klogere hvis du kaster dig ud i det før. Jeg synes nu også at hvis der er to uger til din p-pille pause må det være lidt over en uge siden din sidste menstruation stoppede. Så har du altså udviklet graviditets symptomer lidt for hurtigt til, at pengene helt passer efter min mening, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.
Hvis du skulle være gået hen og blevet gravid skal du selvfølgelig stoppe med dine p-piller. Man bør ikke skal tage p-piller når man er gravid, men så er der jo heller ikke rigtigt nogen grund. Mange fostre har været udsat for p-piller indtag i det første trimester af graviditeten uden man har kunnet påvise nogen skadelig effekt, så jeg synes du skal fortsætte med dem, indtil du alligevel kan få be- eller afkræftet graviditeten.
Med hensyn til den penicillin kur, så findes der enkelte ret sjældne antibiotika typer som kan ændre på effektiviteten af p-piller, men hvis det bare er almindelig penicillin du har fået, spiller det ingen rolle.
Jeg håber det er svar nok for dig og at vi kom omkring det hele.
Mange hilsner, Susanne