Graviditet!

brevkassespørgsmål

Graviditet!

brevkassespørgsmål af
Frederikke
13 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

hej. Jeg er en pige på kun 13 år, og jeg har haft sex med en som er en del ældre end mig.. Det er forkert, og det er jeg godt klar over. vi lagde og hyggede i hans seng, og han ville gerne have sex uden kondom. Jeg sagde self nej. Men han kørte den lidt frem og tilbage ved mine skamlæber, og han var meget kort oppe. Slet ikke helt oppe! Har selv spurgt ham om jeg skal være bekymret for om jeg kan være gravid, men han siger nej, fordi han hverken var helt oppe, og der var ikke noget væske på hans pik. jeg er stadig utroligt nervøs for om jeg kan være gravid. Kan jeg det? der er nogle dage siden nu, så kan jeg bare købe en fortydelses pille hvis jeg er alt for nervøs? Jeg er utroligt bange, og kan næsten ikke være i mig selv.. PS. Efter det havde vi sex med kondom.

Svar:

Hej

Tusinde tak for dit spørgsmål.

Risikoen for at du er gravid er minimal og yderst usandsynligt. Jeg kan desværre ikke sige at det er fuldstændigt umuligt, da det er set i sjældne tilfælde. Risikoen for dette er dog så minimal, at jeg ikke synes at du skal gå og være nervøs for dette. Man plejer at sige at en fortrydelsespille virker indenfor 72 timer efter samelejet, men at den virker bedst indenfor 24 timer efter samlejet. Det kan nemt benyttes som en redning, når "uheldet" er ude. Vær dog under alle omstændigheder opmærksom på din næste menstrution, og at denne kommer til tiden, og i samme omfang som normalt. Hvis dette ikke er tilfældet skal du tage kontakt til din læge.

Du virker til at være en fornuftig pige, som er opmærksom på vigtigheden at beskyttelse ved sex. Det er flot, og bliv endeligt ved med det. Men HUSK på at et kondom ikke kun beskytter mod graviditet, men også mod diverse kønssygdomme.

Du skriver at din partner er den del ældre end dig selv. Jeg bliver nødt til at pointere at det er ulovligt, hvis din partner er over 18 år, og at det kan være en god ide at få snakket om situationen med en voksen, som du føler at du kan snakke med - evt. din læge, som meget gerne vil lægge øre til. Han har IKKE i denne specifikke situation pligt til at tage kontakt til dine forældre, hvis du er nervøs for dette.

Mvh
Niclas, læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål