Gravid? Syg? P-pillerne?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse!
Jeg har en kæreste og vi dyrker sex sammen. Jeg tager p-piller og har gjort det i 2 år, jeg har altid taget dem regelmæssigt i den tid jeg har haft sex, men jeg begyndte at pletbløde lidt og har derfor tænkt på at gå til læge.
Jeg glemte en p-pille i min forrige periode. Der står på p-pillepakken at hvis man glemmer en p-pille skal man tage den ligeså snart man opdager det, og at man er beskyttet hvis det er inden for 12 timer, jeg tog den inden for cirka 13-14 timer. Det var lørdag aften jeg glemte den, hvor jeg tog den søndag morgen. Torsdag har jeg så sex med min kæreste uden kondom, torsdag tager jeg også den sidste p-pille og får en menstruation som jeg plejer. Ikke forandring der. Den næste periode tager jeg også p-pillerne regelmæssigt men den sidste uge går det helt galt for mig og tager dem ikke helt regelmæssigt, men bruger kondom der. Fordi jeg havde ødelagt det fuldstændig med mine p-piller i endte jeg med at tage den sidste p-pille en onsdag hvor det rigtig skulle være torsdag, så må jo have taget en for meget på et tidspunkt, men får bare menstruation en dag tidligere(lørdag). Da jeg så fik menstruation var der mere blod og det gjorde mere ondt end normalt. Menstruationen var over til torsdag, som så var nytårsaften. Søndag (igår) bliver jeg så meget svimmel, kvalme og hovedpine et par timer efter jeg vågnede. Jeg ente med at sove og da jeg vågnede havde jeg det bedre, men ikke helt. Idag (mandag) vågnede jeg op og var snottet, ondt i ørerne, hovedpine, svimmel og kvalme og trætte muskler. Men det som om kvalme og lidt af svimmelheden gik over i løbet af dagen. Jeg ved ikke om det bare er en forkølelse halløj, noget med p-pillerne fordi jeg tog dem uregelmæssigt eller om jeg skal være bange for at jeg er gravid.. Jeg pletblødede ikke i den sidste periode..

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil allerførst rose dig for din evne til at skrive helt præcist hvordan din krop reagerer, og hvilke tanker du har gjort dig.
Når jeg læser dit brev får jeg indtryk af at du har følgende problemstillinger:
A. Uregelmæssig blødninger
Jeg kan forstå at du har haft uregelmæssige blødninger, her menes både hvornår det kommer, at du har smerter sammen med menstruationen, og at det kan variere i varighed. Som ung kvinde er det ikke uanmindeligt at have uregelmæssige menstruationer, dog alt indenfor en rimelighed. Det du beskriver lyder som om det stadig tilhører normal menstruation. Det er vigtigt at gøre sig klart at de P-piller du tager indeholder hormon. Disse hormoner er medvirkende til at regulere din menstruation, og holder den blandt andet meget stabil – hvis de ellers tages som foreskrevet. Hvis der er for meget variation i måden man tager pillerne på, så kan kroppen ikke helt finde ud af hvorhenne man er i menstruations-cyklus, og det kan give anledning til de uregelmæssige blødninger du har oplevet.
B. Uhensigtsmæssigt brug af p-piller
At tage P-piller kræver at man tager dem, som det er anbefalet af lægen og apoteket. Med P-pillerne tilsidesætter man sin egen hormonproduktion midlertidigt (bare rolig, man mister ikke evnen), men det kræver at pillernes virkning er konstant – dvs at man skal tage dem nogenlunde regelmæssigt. Det kan sommetider være svært at huske at tage dem, specielt hvis man sover ude, er til fest eller andet. Som du selv siger, så har man et vindue bagefter, hvor du kan nå at tage dem (skifter fra forskellige mærker af p-piller og minipiller). Nogle gode råd til at huske at tage dem kan være at sætte en fast alarm hver dag på samme tid – typisk om morgenen når man alligevel børster tænder, eller om aftenen inden man går i seng. Det er en god ide at gøre det til en fast vane, f.eks sammen med aftentandbørstningen. Du kan også prøve at få din kæreste til at hjælpe dig med at huske det, da det jo også er hans ansvar at I ikke bliver uønsket gravide. Hvis det er helt umuligt hver eneste måned at huske at tage pillerne, så tal med din læge, der kan være andre mulige præventionsmetoder, der passer bedre til dig.
C. Symptomer = sygdomstegn (svimmel, kvalme, hovedpine, muskeltræthed, ørepine, snottet)
De symptomer du beskriver kaldes samlet for "influenza-lignende-symptomer". De ses i forbindelse med mange sygdomme og tilstande, og man kan sjældent ud fra dem alene af- eller bekræfte at du fejler noget. Generelt skyldes sygdomstegnene at din krop er overbelastet af den ene eller anden årsag. Hvis du også har feber, hoste, vandladningsbesvær eller andre sygdomstegn, så vil jeg anbefale at du kontakter en læge mhp at komme det nærmere, så du eventuelt vil kunne få noget behandling, hvis der er behov for det.
D. Gravid
Hvis man er bekymret for om man kan være gravid, og man har en realistisk risiko for det (= haft samleje), så bør man kontrollere det for en sikkerheds skyld. Det kan gøres nemt, enten derhjemme eller ved din egen læge. Hvis du ikke er gravid, så har du brugt nogle penge på en test, men fået et klart svar. Hvis det viser sig at du er gravid, så kræver det jo at man tager hånd om det, inden det bliver for sent at. At tage en graviditetstest er altid et tegn på at man er moden, og tager den risiko for graviditet alvorlig. Når man er voksen nok til at dyrke sex, så er man også voksen nok til at tage det ansvar der hører med. Og det bør ikke være dig alene, der skal stå med spørgsmålet om graviditet – få din kæreste til at tage medansvar.
Jeg håber at det var svar på dine spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan iøvrigt altid få hjælp i tilfælde af sygdom eller graviditet hos din egen læge, som har tavshedspligt.
Mvh
David