Gravid ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
For For 2 uger siden var jeg i seng med min kæreste og vi
glemte at bruge kondom, da vi var lidt halv fulde. Ugen før havde jeg min
menustrationen. Er jeg muligvis gravid og hvad skal jeg gøre hvis jeg er ?
Nr. 2 spørgsmål: I forgårs var jeg også i seng med ham, og der brugte vi
kondom. Men er på en måde alligevel nervøs - er det en god idé at gå ned
og købe en fortrydelsespille? & kan man godt købe en fortrydelspille uden
at have fået lov af sin læge eller forældre?
Kærlig hilsen mig (:

Svar:
Kære pige, 16 år
Fortrydelsespiller kan købes uden recept fra din læge, dvs du kan købe dem uden at du behøver at snakke med din læge eller dine forældre.
De skal dog tages hurtigts muligt efter "uheldet" og senest 3 dage (72 timer) efter. Du skriver, at det er 2 uger siden. Dermed har fotrydelsespiller absolut ingen effekt.
Fortrydelsespiller bør du kun benytte som absolut nødprævention. Der er en del hormoner i, så man skal ikke bruge dem som almindelig prævention, altså i stedet for kondomet.
Der kan være mulighed for, at du skulle være blevet gravid. Når det kun er 2 uger siden, vil en graviditetstest formentlig ikke vise noget endnu, selvom du skulle være blevet gravid.
Jeg vil derfor foreslå dig, at vente og se om din næste menstruation ikke kommer. Hvis ikke den gør, skal du henvende snakke med dine forældre og i kan sammen henvende jer til din egen læge. Her kan du gratis få foretaget graviditetstest.
Når man bruger kondom som prævention, kan det være en god idé, at have flere lagre: nogle hos dig, nogle hos ham og nogle i din taske. Han kan også opbevare et i sin pung. Hvis du har oplevet, at du flere gange har glemt at bruge kondom, ville det være en god idé at tale med din læge om evt. andre muligheder for prævention.
Med venlig hilsen,
Læge Helena Grove