Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej!
Jeg har en super dejlig kæreste og vi har været sammen i langtid og har sex sammen. Jeg bruger ikke p-piller, men vi har brugt kondom hver gang. Sidste måned var min menstruation meget underlig, jeg blødte ikke som jeg plejede. Jeg skulle have fået min menstruation igår (Den 3.) men fik den ikke, men har dog haft meget svage menstruationssmerter få dage op til og på dagen... Vi har brugt kondom hver gang men der har været nogle gange hvor hans pik har lagt helt op af mig dernede uden kondom (han har ikke været oppe i mig)
Jeg tager nogle piller for mit hjerte som hedder Veraloc Retard, der står på dem at de kan give mig uregelmæssig menstruation, og har nok taget dem i 2 måneder nu. Kan det ske at jeg er gravid, eller skal jeg bare vente nogle dage på menstruationen?
Jeg har lagt søvnløs her i nat over det, og begyndte så at google det, jeg så menstruation kunne have noget med stress osv at gør, det sidste styk tid har jeg følt mig enormt stresset og trist og ikke kunne overskue noget, ikke engang lave de simple lektier eller tag med til en afslutningsfest på mit skønne arbejde...

Svar:
Kære pige på 15 år
Først vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du og din kæreste bruger kondom, når I har sex. Det beskytter både mod uønsket graviditet og kønssygdomme. Du har desuden ret i, at noget medicin - blandt andet det, som du tager for dit hjerte - kan give uregelmæssig menstruation. Du nævner i dit spørgsmål, at du har oplevet meget stress det sidste stykke tid. Og stress kan faktisk godt få din menstruation til at udeblive. Og jeg fornemmer, at frygten for at være blevet gravid, har gjort dig endnu mere stresset.
Selvom et kondom giver stor beskyttelse mod at blive gravid, så er kondomet ikke en garanti mod at blive det alligevel. I kan have været nok så forsigtige, og alligevel kan kondomet sprænge, eller måske kondomet kan have været gledet lidt af din kærestes penis, mens han stadig var inde i dig, så lidt af sæden alligevel er blevet i dig.
Hvis din menstruation stadig ikke er kommet, er der derfor kun én ting at gøre. Nemlig at tage en graviditetstest. Kun på denne måde kan du vide dig sikker, og forhåbentligt få frygten til at forsvinde igen. Du kan købe en graviditetstest i supermarkeder, på apoteket og endeligt kan du også få den lavet hos din egen læge.
Håber at dette svar kan hjælpe dig videre, så du og din kæreste igen kan nyde hinanden.
Venlig Hilsen
Jens-Christian