Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Brevkasse. Jeg har nu prøvet en del i kampen mod mit problem. Jeg har gennem længere tid haft kvalme, halsbrand og følt mig utilpas, jeg ligger mig også ud og synes selv jeg ser "gravid ud". Jeg har taget graviditetstests som alle viste negativt resultat.. Men hvorfor bliver jeg så ved med at se sådan ud, føle mig gravid osv.? Det er deprimerende! Min egen læge siger at jeg ser fin og normal ud, men jeg ligner altså uden overdrivelse en i 3-5 mdr. Hjælp mig ;(

Svar:
Hej med dig.
Jeg håber jeg kan hjælpe dig. Og som jeg forstår det du skriver, så er du generet af kvalme, halsbrand og utilpashed og du synes samtidig at du ser gravid ud. Udfra det du skriver, så virker det mest som om, at det er det med den mulige graviditet og den måde du ser ud på, som generer dig mest, så det er det jeg vil starte med at svare på.
Du har jo helt ret i, at der kan være en sammenhæng mellem graviditet og de gener du beskriver. Men efter lidt over en måneds graviditet er graviditetstests næsten 100 % sikre, så hvis du igennem 3-5 måneder har taget mange tests der alle er negative så er det meget usædvanligt hvis du er gravid. Du skriver ikke noget om din menstruation, som nok er det vigtigste når man skal vurdere om det er sandsynligt at man er gravid, men hvis du ikke har haft den i 3-5 måneder så synes jeg at du skal gå til din læge og få taget en graviditetstest der. Den er nemlig 100% sikker.
Hvis du ikke er gravid kan der være flere andre årsager til at man kan have en udbuling på maven. Det kan selvfølgelig "bare" være fedt, som mange jo har på maven og nogle har altså meget svært ved at tabe det netop på maven og selvom man er meget slank vil det stadig være der. Man kan også være forstoppet, hvor man også kan få kvalme og være utilpas. Der er også andre muligheder, både hvad angår kvalme, halsbrand og utilpashed og også hvad angår det "at se gravid ud" og det er svært for mig at komme det nærmere når jeg ikke ved mere om dig. Men håber alligevel at du kan bruge mit svar og hvis du bliver ved med at føle dig utilpas, så synes jeg du skal kontakte din læge igen.
Jeg håber du får det bedre.
Med venlig hilsen
Morten