gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Jeg skriver til jer fordi jeg har en problem. Jeg har taget p-piller i et års tid nu, men har aldrig kunne styre min menstruationer med dem. det vil sige, jeg bare tager p-pillerne til jeg får min menstruation og så stopper jeg med dem i 7 dage, og så tager jeg dem igen. Så jeg har faktisk ikke helt styr på det. men det har aldrig været noget problem. Men nu synes jeg det er noget langtid siden jeg har fået min menstruation. Og jeg er bange for jeg muligvis er gravid. Men jeg har taget p-piller alle dage. Jeg ved ikke om jeg bare skal stoppe med at tage dem, og så bare håbe jeg får min menstruation? Jeg er godt forvirret og håber på hjælp ! Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig.
For de fleste p-piller gælder det, at man tager dem i 21 dage, dvs en p-pille om dagen i 21 dage. Derefter lader man være med at tage piller i 7 dage. Efter de 7 dage begynder man igen med p-pillerne osv osv. I de 7 dage, hvor man ikke tager sine p-piller vil man oftest få en blødning, som ligner menstruationsblødning. Når man starter på p-pillerne, kan man godt opleve at man i de første måneder kan pletbløde og have blødning mens man tager pillerne, det er bare fordi kroppen lige skal vænne sig til pillerne.
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt: tager du en p-pille dagligt indtil du får en blødning? Det vil sige at du måske tager p-pillerne i mere end 21 dage, og at du så først holder 7-dags-pausen, når du kan se at du får en blødning? Hvis det er tilfældet, kan det godt være årsagen til, at du ikke har fået din blødning ”til tiden”. Èn at hormonerne i p-pillerne mindsker nemlig dannelsen af slimhinden inde i livmoderen. Det er slimhinden, der udstødes hver gang en pige har menstruation.
Hvis du kan være gravid, så synes jeg, du skal tage en graviditetstest. Du kan blandt andet købe den på apoteket og i de fleste supermarkeder.
Der er nogle få typer p-piller, som man ikke tager på den måde jeg har beskrevet ovenfor. I pakken med de p-piller du har, vil der være en indlægsseddel. På den står der, hvordan du skal tage netop de p-piller, du har. Hvis du fortsat er i tvivl, er du meget velkommen til at skrive herind med navnet på p-pillerne. Din egen læge vil også kunne fortælle dig, hvordan du skal tage pillerne.
Og så vil jeg lige slutte af med at fortælle dig, at hvis du har taget p-pillerne rigtigt, er der kun en meget lille sandsynlighed for at du kan være gravid. P-piller er én af de mest sikre præventionsformer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mvh
Kathrine