Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej ''brevkasse''. Det er første gang jeg skriver, så det er nyt for mig, og ved ikk om jeg gør det rigtigt. Nå. men.. jeg har et problem. Jeg tror måske at jeg er gravid, og det er lidt noget lort hvis jeg er det. - Da jeg tager masser af medicin mod Skizofreni, Depressioner og OCD. Jeg har nemlig hørt at medicin kan skade fosteret? er det rigtigt? - Og hvis det nu viser sig at jeg er gravid og fosteret ikk har taget skade af medicinen, er skizofreni, depressioner og OCD ikk arveligt? Håber i vil svare hurtigt ! Hilsen mig.

Svar:

Hej Pige.

Jeg kan godt forstå din bekymring og jeg synes det er rigtig godt at du spørger om hjælp. Først og fremmest synes jeg det er vigtigt at du finder ud af om du er gravid. Det kan du gøre ved at købe en graviditetstest på apoteket, den koster ca. 80 kr. Eller du kan få taget en blodprøve hos din læge.

Hvis du er gravid, så skal du bestille en tid hos din læge, som sikkert vil dig til en gynækolog som blot betyder læge i kvindesygdomme. De har helt styr på de forskellige typer af medicin som du får og hvad det betyder for et forster. Det er meget vigtigt du gør det snarest så du evt. kan stoppe med medicinen eller få noget andet hvis du er gravid, så fosteret ikke bliver skadet.

Nogen psykiskesygdomme er arvelige, men jeg kender ikke din præcise diagnose, for eksempel hvilken form for skizofreni du har. Derfor kan jeg ikke svare på om det du fejler er arveligt. Jeg vil anbefale dig at snakke med din læge om det, når du er der alligevel.

Med venlig hilsen

Anette