gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
For 7 dage siden havde jeg ubeskyttet sex, og tog næsten lige efter fortrydelsespille, jeg vil cirka få min menstruation d.4 maj, men tror jeg har fået den nu, men den er helt brun. Jeg har læst at det måske kan være tegn på graviditet eller også er det bivirkninger på pillen, men er rigtig meget i tvivl.
På forhånd tak

Svar:
Hej med dig.
Det kan sagtens være fortrydelsespillen der gør, at du har fået en pletblødning. En fortrydelsespille er en ordentlig omgang hormoner der skal gøre, at din krop udstøder et evt. befrugtet æg, og det medfører ofte, at noget af livmoderslimhinden udstødes, og man får en blødning. At den er brun er et tegn på, at det har taget lidt tid før blodet er kommet ud, man kan også kalde det "gammelt blod". Det er helt ufarligt så længe det ikke lugter meget grimt da det ellers kan være tegn på bakteriel ubalance i skeden, som også er ufarlig, men skal behandles med medicin. Der ændres udflådet dog typisk også, og kan blive gulligt/grønt.
Jeg tror umiddelbart det er fortrydelsespillen der gør, at du har pletblødt. Prøv at holde øje med din menstruation, altså hvornår du får en menstruation som du plejer. Hvis du ikke har fået den på det tidspunkt du skal, og der er gået ca. 14 dage efter du havde samleje, vil jeg anbefale, at du tager en graviditetstest for at være sikker på, om du er gravid eller ej.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Lea