Grå hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkasse!
Jeg håber I vil hjælpe mig med at løse mit problem. Jeg er en ung dreng der efterhånden får en masse grå hår og det irriterer mig virkelig. Jeg gør alt for at komme af med dem. Jeg tager D og B vitaminspiller, Silicia og fiskeolie dagligt. Jeg drikker også hvedegræs og brændenælde te men jeg synes ikke det hjælper. Jeg føler jeg er for ung til at få grå hår. Hvad kan jeg gøre for at stoppe det?  Er der noget jeg gør forkert eller har I andre ideer til at stoppe de grå hår?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå, at du har en del grå hår, og at det generer dig. Du har prøvet en masse forskellige vitaminer og kosttilskud, uden at du oplever effekt af det. Jeg vil forsøge at hjælpe dig med dit problem, så godt jeg kan.
På internettet er der en masse gode råd, forskellige behandlinger og forslag til, hvordan man undgår grå hår. Desværre er det sådan, at forskningen bag alle disse behandlinger er meget tvivlsom og effekten er, mig bekendt, meget usikker. Dette gælder desværre også mange af de ting, du allerede har prøvet: at det er meget usikkert, om det har nogen effekt. Jeg kan se, at du har været meget grundig og prøvet en del vitaminer og kosttilskud allerede. Du har bestemt ikke gjort noget forkert i dit forsøg på at løse udfordringen med de grå hår.
Jeg tænker på, om du har talt med nogen, om dine tidlige grå hår? Det kan være meget variende, hvor tidligt vi bliver gråhårede. Nogen gange ser man i familien tendens til tidlige grå hår hos éns forældre eller bedsteforældre, og at det går videre i arv. Du kunne med fordel tale med din far eller mor om det her. De vil helt sikkert kunne huske, hvornår de selv begyndte at få grå hår. Hos din læge er du også velkommen til en undersøgelse, hvor lægen kan vurdere omfanget af de grå hår, og I kan tale videre om det. Sidst og ikke mindst kan man altid farve sit hår og på den måde skjule sine grå hår (hvilket mange mennesker gør). Jeg vil anbefale dig at se dig selv i spejlet og tænke over det inden en evt. hårfarvning. Nogen mænd og kvinder vælger at acceptere de grå hår og lader hårene ufarvede og drager fordel af det med en naturlig og anderledes, unik udstråling.
Jeg håber, at jeg har kunnet bidrage til at sætte nye perspektiver og tanker i gang om de grå hår. Uanset om du vælger at kæmpe videre med de små grå hår eller acceptere dem: Så husk at skønheden som udgangspunkt kommer indefra, så lad dig ikke begrænse i din hverdag af de grå hår.
De bedste hilsner fra
Jens