Gennemsigtig
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære cyberhus. Jeg er lidt bekymret. Når det er jeg ser porno ser man at mændes sperm er hvidt, men sådan er det ikke ved mig. Når det er jeg onanere er mit sperm altid gennemsigtigt. Kan det være at mine sædseller er døde???

Svar:
Hej med dig.
Din sperm er helt normal, og du skal ikke være bange for, at dine sædceller er døde. Du er med andre ord helt normal, og jeg er sikker på, at dine sædceller lever. Sperm kan se meget forskelligt ud, og kan også ændre sig gennem årene, så det både kan være gennemsigtigt, hvidligt og gråligt. Det er normalt at det skifter lidt i farve. Farven hænger ikke sammen med sædcellerne i spermen.
På pornofilm ser spermen hvid ud fordi de tit har falsk sperm med i filmene. Dvs. nogle gange spermer manden ikke rigtigt, og den "snyde-sperm" de bruger har de gjort hvid med æggehvide og flormelis. Pornofilm kan derfor godt snyde med spermens udseende, ligesom pornofilm kan snyde med alt muligt andet. Tit hænger pornofilm slet ikke sammen med den måde man har sex på i virkeligheden, så du skal ikke være bekymret hvis du ikke synes virkeligheden og pornofilmene hænger sammen.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea