Gennembrudsblødning

brevkassespørgsmål

Gennembrudsblødning

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej (: Jeg er en pige på 18 år som har været på p-piller i ca. 4år. Jeg har en fast kæreste og det er derfor jeg begyndte på p-piller så tidligt. Mit spørgsmål er nu bare det; jeg er i gang med en p-pille pakke, men for omkring en uge siden begyndte jeg at bløde, jeg tænkte nok at det var en gennemblødning jeg havde fået, men hvor længe varer det? Og vil det kunne komme igen? Med Venlig hilsen KVG

Svar:

Hej KVG.

Jeg tror du har helt ret i, at det er en gennembrudsblødning du har haft. Gennembrudsblødninger kommer især hvis man ikke har holdt pause med p-pillerne, altså spist flere pakker i træk. Normalt når man spiser p-piller, er det hormonerne i p-pillerne der bygger slimhinden i livmoderen om, hvorefter faldet i hormonerne i de 7 p-pillefrie dage får slimhinden til at blive udstødt. Hvis man spiser p-piller uden pause i lang tid, bliver slimhinden bygget op over meget lang tid, og kan så, også uden man holder p-pille-pause, blive afstødt når der ligesom er "for meget" opbygget slimhinde. Man kan både få lidt pletblødninger, men også det der hedder gennembrudsblødninger som er lidt større mængder end pletblødninger.

Jeg kan ikke give en præcis varighed af en gemmebrudsblødning, da det er forskelligt fra person til person, afhængigt af hormonstatus i din krop, og af alt muligt andet som er individuelt for den enkelte. Det kan også opstå igen, men hvis du tager p-pillerne normalt, med de 7 dages p-pillefrie perioder er det ikke så tit man oplever gennembrudsblødninger, fordi man netop kommer af med slimhinden hver måned, men det kan godt opstå alligevel uden der er noget som helst galt. Du vil stadig være beskyttet mod graviditet så længe du tager p-pillerne rigtigt, også selvom der skulle opstå blødning.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Lea