Gammelt hoftebrud
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :)
Jeg skriver da jeg for anden gang har oplevet smerter ved mit lår (højre) og har haft et hoftebrud (højre hofte) som 11 årig (jeps du læste rigtigt som 11 årig) da min niece på 2 år ville se hvad jeg spillede på min pc - så hun sad på højre side (det er sket 2 gange) og har lagt sin hånd/lænt sig lidt over mig hvilket jeg har kunne tydeligt kunne mærke! Da det gør meget ondt - så idag synes jeg ej jeg må heller lige mærke hvor det kan være at det gøre ondt - jeg synes ikke det præcis var ved mit ar men mere ved siden tror jeg (mærkede så meget at jeg i tvivl) men sådan en 2 årig har jo ikke så mange kræfter? Kan det virkelig passe at de har fjernet lidt hud ved aret (alså mellem knoglen og huden) for når jeg trykker lidt blidt (med lidt kraft som ca. Den 2 årig gav) kan jeg mærke det går ned af og ikke bare som det andet hud nu snakker vi heller ikke så langt at jeg har prøvet da jeg jo har skader ved bare let trykken ) det er 7 år siden ca. Det må være sket i ca. sep. 2009 så der er jo mange år siden men kan man stadig være "så" mærket af det endnu? Fik det også sådan halvt kvalme af at trykket (ligger her i min seng og har det ret skidt- nu ved jeg godt at svaret ikke kommer her i aften )
Jeg oplever stadig smerter enten lige når jwg er vågnet eller ved at have lavet noget eller senere på dagen uden rigtigt at have lavet så meget - men har også dage hvor jeg intet mærker til det og kan lave mange ting og stadig ikle mærke det den dag eller dagen efter så det er lidt hvordan det gør - jeg er også ret så øm overfor min hofte da det skete da jeg som 11 årig skulle løbe ind i mål i en rundboldt spil og når det lige at jeg hoppede da jeg landede gav det et smæl og have smerter men cyklede stadig hjem fra skole - vi tog på syghuset hvor min mor får afvide at hun var en hønemor pg intet var galt.. og det var en fiberspændning så jeg skulle gå gå gå det væk! Jeg klagede ALDRIG som barn selv da jeg var ude ved vores heste og en kom til at træde på mine tæer der sagde jeg heller intet og klagede kun hvis det var vigtigt så min mor vidste godt der var noget i vejen
Så jeg gik 3 gange hjem fra skole (ca. 3 km) med en brækket hofte! Jeg kom dog hjem men havde ondt og "faldt om" 2 gange derhjemme - jeg væltede - da synes min mor det var nok! (Det var ca. 14 dage siden vi var på sygehuset første gang)Jeg blev øjeblikligt bæret ud i bilen og over på sygehuset hvor vi først skulle sidde i venteværeldet i et par timer så fik vi igen afvide fiberspændning! Men denne gang skulle jeg til røgten (ved ikke om det var min mor's ide eller lægens) heldigvis! Der ventede vi også lidt - Der blev taget billeder og vi skulle vente endnu engang men ikke så længe så fik vi afvide at på børneknogler var det ikke ment at se og at jeg stadig var i vokse alderen så igen fiberspændning! Og min mor var en hønemor.. dagen efter tog de billedet op om morgen hvor de sad mange læger og undersøgte billeder hvor der var en der kunne se at det var et hoftebrud! Så de ringede til os ret så hurtigt samme dag og be'te os om at komme så hurtigt som muligt! De gjor vi jeg fik afvide at jeg skulle komme i kørestol (en vi hentede i forgangen på syghuset) hvilket jeg husker ikke var tilfreds med :) men kom i den og ind på et værelse hvor vi først der får afvide at det er et hoftebrud og jeg skal opereres med en skrue i! Jeg blev indlagt (min far kom kørende forbi med noget ting) og min mor blev under hele opholdet .. jeg skulle lige på en  etage for ældre/gamle men heldigvis var der eneværelse til mig og min mor fik en seng ved siden af mig
Jeg blev opereret og kom hjem hvor mit værelse lå på 1. Sal så vi havde en gillesal hvor min mor og jeg lå til at jeg var rask og måtte gå - det var et meget klodt stort rum - hvor vi havde fået bakset 2 boks madresser ned (mine forældre havde heldigvis fået ny seng så vi brugte de gamle dernede)
Ca. 1/2 senere vil de fjerne den men det var ikke iorden (husker den gjor noget så ondt da lægen skulle mærke alså trykke ind til knoglen)
Så det blev ca. 1 senere så blev den fjernet
Kan det have noget at sige? Båd at jeg gik ca. 14 dage hvor jeg blev tvunget ti at gå rundt (hvor det faktisk skulle have været omvendt!) Og det at det gik så lang tid når det var helet/de kunne fjerne det?

Svar:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som en hård omgang for dig dengang, og noget som du tydeligvis stadigvæk er præget af. Det kan jeg sagtens forstå. De smerter som du indimellem har i dit ben kan godt være en følge efter operationen, men det kan jeg ikke sige med sikkerhed. TIl gengæld tror jeg ikke at det har betydning nu, at der gik 14 dage før det blev behandlet og at skruen sad i i et år.
Man kan få føleforstyrrelser i huden efter operation, ligesom der kan dannes arvæv. Om det er årsagen til dine smerter ved jeg ikke, og hvis man skal prøve at finde ud af det kræver det en undersøgelse.
Jeg foreslår at du kontakter egen læge, hvis det bliver ved med at genere.  Han /hun kan måske lave nogle undersøgelser eller evt. henvise til en specialist.Når du skriver at smerter kan være helt væk nogen dage, synes jeg ikke du skal være nervøs for om det er noget alvorligt galt med din hofte.
God bedring.
Mvh
Mads