Galdesten og graviditet
brevkassespørgsmål af
Csj
23 år
Hej
jeg ved godt det måske er et meget dumt spørgsmål men min mor og min venindes spørgsmål har fået mig til at tænke meget.
jeg er en stor pige som prøver at blive gravid. Jeg ved at jeg bliver nød til at tabe mig før at det kan lykkedes men både for min og mit kommende barns helbreds skyld.
jeg er blevet opereret for galdesten og mit spørgsmål lyder at selvom det er 2 Hvidt forskellige steder i kroppen kan det så have noget med hinanden at gøre? At jeg ikke blive gravid fordi min krop fokusere på de smerter jeg har i galdegangen og det medicin som jeg har fået da jeg var indlagt og i narkose?
Med venlig hilsen C

Svar:
Kære C
Hvor er det dejligt, at du gerne vil være gravid og at du for din sundheds skyld gerne vil tabe dig. At du har været i narkose har ikke noget at gøre med, at du kan have svært ved at blive gravid nu. Heller ikke, at du har haft galdevejssten. Så, udfordringen skal højest sandsynligt findes et andet sted. Mange faktorer spiller sammen omkring hvor hurtigt og hvor let man har ved at blive gravid. Du skriver, at du skal tabe dig, og det lyder som en god plan - hvis man er oervægtig ja, men jeg ved ikke noget om dit udgangspunkt. og vægttabet skal ske på en sund måde.
Det er også helt normalt, at være op til 1 år fra man "går igang" til at det lykkes, men hvis du og din partner er udfordret i længere periode end det eller har andre spørgsmål til fertilitet og graviditet, så vil jeg helt klart anbefale, at booke en tid ved din læge for en snak. Så vil din læge stille dig nogle uddybende spørgsmål og også kunne hjælpe dig fremadrettet.
Håber du kunne bruge mit svar,
Bedste hilsener