frustreret
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
over appelsinhud .... jeg er en pige der er meget normal vægtig, og derfor ikke må tabe mig. jeg har haft anoreksi, og bliver stadig tjekket i hovede og røv, så det er vigtigt at jeg ikke taber mig MEN det har jeg den største lyst til, da jeg har fået appelsinhus.. jeg kan ikke holde det ud, og forstår egentlig ikke hvorfor jeg har det, når jeg har min normale vægt, og ikke er overvægtig? da jeg også har en meget trænet krop .... jeg vil egentlig bare høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg kan få det til at gå væk, eller om det kun forsvinder hvis jeg taber mig. knus

Svar:
Kære du.
Først og fremmest er det dejligt at høre at du er kommet ud på den anden side og har fået din normale vægt tilbage. Tillykke med det - hvor er du sej!
Jeg tror alle os kvinder kender til frustration over appelsinhud i større og mindre grad - og dem der ikke gør, gider vi ikke tale med.. he he.. Ej, spøg til side. Jeg kan sagtens forstå at du synes det er uudholdeligt og du er bestemt ikke alene.
Appelsinhud (også kaldet cellulitis) er uregelmæssigheder i hudens overflade. I underhuden ligger et lag fedt der fungerer som polstring og energi-reserve, så kvinden har næring og energi nok til at blive mor. Fedtet er indkapslet i små rum mellem huden og musklerne og væggene i disse rum består af bindevævsstrøg. Disse strøg bliver med årene stivere og trækker sig sammen og dette giver fordybninger i huden - dette er appelsinhuden.
Da alle kvinder har denne "polstring" som en normal, sund del af deres krop, kan appelsinhud også findes hos slanke kvinder. De heldige kvinder der ikke lider af det, har stadigvæk polstringslaget i underhuden.. Til gengæld har deres bindevævsstrøg en "anden struktur" som gør, at de ikke får buler i huden.
Hvis man er overvægtig og lider af appelsinhud, kan et vægttab hjælpe, men da du ikke er overvægtig, er det ikke dét du skal i gang med.
Der er forskellige råd mod appelsinhud, men det skal siges at intet har dokumenteret effekt (desværre..):
Træn jævnligt: jo mere du opstrammer musklerne, jo mere strammes vævet og underhuden også op. Den bedste træning er trapper, trappemaskiner, cykling og vandgymnastik.
Spis sundt: spis rigeligt med grønt og fibre. og sørg for at spise fedtfattigt samtidig med at du får drukket nok væske.
Forkæl huden: man kan børste huden med en hamphandske i badet og give huden en god gang fugtighedscreme bagefter. Det fjerner ikke appelsinhud, men kan gøre huden mere blød, som kan sløre bulerne lidt :-) nogle kvinder får effekt ud af en anti-cellulite creme, men dennes virkning er slet ikke dokumenteret.
Og så skal du holde op med at ryge, hvis du gør, for rygning gør huden mindre spændstig og derved får man lettere appelsinhud.
Nogle kvinder bruger også en sugekop på appelsinhuden. Sugekoppen bruges til bindevævsmassage og mange kvinder synes det hjælper utrolig godt. Dog er der andre, der slet ikke kan se en virkning.
Mit råd til dig, vil være at prøve dig frem med de forskellige ting jeg har nævnt. Måske der er noget der vil virke for dig, hvem ved?
Jeg har selv som kvinde erfaret at vi tit ser på os selv meget kritisk og at andre faktisk ofte slet ikke kan genkende de ting, vi selv ser i spejlet. Måske du skulle få en veninde til at se på dig og fortælle dig hvor skøn du er? :-)
Kærlig hilsen Mette