Forværring
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhuset,
Jeg har været rimelig uheldig i løbet af det seneste år, hvor jeg har været plaget af gentagne lungebetændelser, virusser og forkølelser. Da jeg har astma får jeg både noget forebyggende og anfaldsmedicin. Dog har jeg jeg på det seneste oplevet at når jeg er syg og også når jeg ikke er syg, får jeg tit åndenød(flere gange om ugen), og selvom jeg tager min anfaldsmedicin hjælper det ikke hele tiden mod det. Da jeg var hos lægen her i marts måned, pga en virusinfektion, bad han mig at kontakte ham hvis min virus ikke var forsvundet, og lægen havde mistanke om at min åndenød skyldes allergisk astma, så mit spørgsmål er om det overhovedet er nødvendigt at blive testet for? Lige pt. tager jeg asmanex, Formo og buventol. Nogle gange får jeg også pibende vejrtrækning, hvor det nogle gange forløber sig over et par timer og andre gange over et par dage. Jeg frygter nogle gange det værste og tror en dag at min astma kan gå hen og blive ret alvorlig. Min tante som er overlæge syntes at det ville være oplagt at få fat i et forstøverapparat pga mine symptomer osv, vil det egentlig være optimalt at få fat i dette?

Svar:
Kære pige
Du har problemer med gentagne lungebetændelser, virus og forkølelser det seneste års tid - og du er i behandling for astma med asmanex, formo og buventol inhalationsmedicin.
Jeg kan godt forstå, at det må være frustrende og ubehageligt med åndenød pga. de mange infektioner. Astma er en kronisk sygdom, men den kan ændre sig over tid til det bedre eller værre. Ofte ser man, at det forværres i forbindelse med infektioner i luftvejene.
Jeg tænker, at din læges forslag med at undersøge dig for allergi, er meget fornuftigt. Mistænker du selv, at du kunne have en allergi? Det ville være rart i hvert fald at få udelukket, så hvis du ikke allerede er allergiundersøgt, synes jeg, at  du bør få lavet allergitest via din egen læge. De fleste steder foregår det ved en priktest, hvor man undersøger for forskellige ting, som kan give allergi ved små prik i armen. Hvis du har allergi/er, kan det betyde, at det bliver lettere for dig i hverdagen, da du så kan tage hensyn til din/e allergi/er. Fx ved husstøvmideallergi skal man være særligt opmærksom på hyppig rengøring, udluftning og allergivenligt sengetøj mm.
Noget andet kan være, at din astma ikke er optimalt behandlet. Jeg tænkte på, om du mon fører en lille dagbog over dine symptomer? Der findes forskellig astmadagbøger, man kan finde frem på google via astma- eller lungeambulatorier eller apps, som kan hjælpe dig og din læge med at have overblik over symptomerne, og i hvilke situationer og perioder åndenøden er særligt generende for dig.
Måske kan det være relevant at ændre på, hvornår og i hvilket doser, din medicin skal indtages. Det skal planlægges af din egen læge, som kender doserne. Hvis han/hun er i tvivl, kan han/hun vælge på at sende sig videre til en allergilæge eller lungemedicinsk læge.
Et forstøverapparat eller maske kan også være en god ide, da den øger tilgængeligheden og dermed effekten af den medicin, som du inhalerer. Det kan fx være en fordel i perioder med luftvejsinfektioner, hvor du måske har brug mere medicin eller bedre tilgængelighed af medicinen i dine luftveje eller hvis man han anfald med ekstrem lufthunger.
Alt det her betyder ikke nødvendigvis, at din astma er under forværring, men at det er en god idé, som du også selv er inde på, at få det undersøgt nærmere. Prøv ikke at bekymre dig for meget, selv om det er svært, når man er meget generet af lufthunger. Hvis man bekymrer sig meget og bliver meget bange ved kraftig åndenød, kan det være med til at gøre åndenøden endnu være - så prøv at hold hovedet koldt, når/hvis det er meget slemt. Hvis åndenøden er helt ekstrem, kan du altid få akut hjælp ved at ringe 112.
Jeg håber, at du kommer et skridt videre med mine råd. Held og lykke og god bedring fremadrettet.
Mvh. Jens