Fortrydelsespiller

brevkassespørgsmål

Fortrydelsespiller

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hey jeg er en pige på 16 år og har haft sex med min kæreste. Men vi gjorde det ikke med kondom, og er så bange for at blive gravid. Jeg har taget en fortrydelsespille 4 dage efter at vi havde sex. Men ville det virke? og hvad skal jeg gøre hvis det ikke virker? kan man godt tage en pille 4 dage efter at vi har haft sex?

Svar:

Hej 16 årig pige.

Jeg syntes at det er rigtig godt at du skriver herind, når du er bange for om du er gravid eller ej.

Du skriver at du har taget fortrydelsespiller 4 dage efter dig og din kæreste var sammen. Fortrydelsespiller skal normalt tages allersenest 3 døgn efter man har haft sex for at virke. Derfor tror jeg ikke at det har haft nogen virkning hos dig.

Jeg kan desværre sige ikke sig om du er gravid eller ej. Det eneste der er at gøre, er at vente og se om din menstruation kommer på det tidspunkt den plejer. Hvis din menstruation udebliver 2 dage efter det tidspunkt hvor den normal kommer, så syntes jeg det er en god idé at du går til læge. Der kan din læge måle om du er gravid eller ej, ved at tage en urinprøve.

Mange gange kan det hjælpe at få snakket om de tanker du går rundt og de ting du måske er bange for. Du kan måske snakke med din din mor eller en anden voksen du snakker godt sammen med. Det kan være at han/hun kan tage med til lægen som støtte, hvis din menstruation ikke kommer

Venlig Hilsen

Iben Pedersen