Fortrolighed

brevkassespørgsmål

Fortrolighed

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 15 år 1 uge siden

Hej med jer .. tænkte at eftersom i er hhv. læge og medicin studeren, at dette var det rette sted at spørge.. Jeg lider af angst og lidt social forbi, hvilke gør at jeg f.eks. ikke kan gå til lægen, kan ikke engang ringe ind..

men, nu er det sådan at jeg har siden jeg var 13, skåret rigtig slemt i mig selv, har fået hjælp osv. til det, men gør det dog desværre stadig, men har nu ikke gjort det på min arm (hvilke var det mest normale sted at gøre det, dengang) i et godt stykke tid, og har har en masse grimme ar, hævede og hvide, rigtig grimt.

Er det noget man kan snakke med lægen om , hvad man kan gøre osv.?? og så lige.. -Kan man fortælle sin læge om psykisk ting også, nu ved jeg godt læger er uddanet til at tage sig af de fysiske ting, men ved bare at de læger der var på det hospital jeg var indlagt på i sin tid, også snakkede med mig om de psykisk ting, er det også noget "normale" læger kan?

og er der i så fald stadig 100 % fortrolighed, tavshedspligt?? Er blevet svigtet af min læge før, som indlage mig på den lukkede, så er ikke så begejstret for læger, derfor det er ekstra svært for mig at gå til lægen.. Håber du kommer med et rigtig godt svar , smil.. Scorpion girl

Svar:

Hej

Tak for dit gode spørgsmål og vil prøve at besvare det så godt jeg kan.

Med hensyn til dine ar, er det en rigtig god ide at snakke med din læge om det. Han/hun kan muligvis henvise dig til plastikkirurgisk afdeling eller til hudlæge, hvor du måske kan få hjælp.

Jeg synes det er rigtig flot, at du overveje at snakke med din læge om dine psykiske ting. Det er vigtigt at få snakket med en voksen om de ting der er svære.

Uddannelsen som læge indebærer også uddannelse indenfor psykiatrien og man er bl.a også ansat på en psykiatrisk afdeling i et ½ år, så det er en rigtig god ide at prøve.

Måske kunne I også komme ind på, hvorfor du føler dig svigtet af ham/hende, da du blev indlagt! Det kunne være I begge kunne få noget godt ud af at tale om det.

Omkring fortrolighed, så er det ikke så enkelt. I loven står der at helbredsoplysninger om børn og unge under 18 år (mindreårige) skal videregives af lægen til forældrene, med mindre afgørende hensyn taler imod. Det kunne for eksempel være den unges konsultation af lægen om seksuelle emner, eller hvis en videregivelse af følsomme oplysninger om den unge kan føre til alvorlige konflikter i familien.

Det betyder at det er din læge der skal vurdere om det ville være bedst for dig, hvis for eksempel dine forældre ikke fik noget at vide. Jeg synes du skal tage en snak med din læge om fortrolighed, før I begynder at snakke om de andre ting. På den måde er du tryg og ved hvilke regler der gælder mellem dig og din læge.

Jeg synes det er meget vigtigt for dig igen at få hjælp. Hvis du ikke kontakter din læge, synes jeg at du søge hjælp et andet sted. Det kunne være dine forældre, en god ven eller måske en lærer du har det godt med.

Jeg vil også foreslå dig at besøge chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00. Her kan du chatte med en voksen og sammen kan I måske finde flere muligheder for dig.

Håber det bedste for dig

Venlig hilsen Pia