Forhudsforsnævring
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, Jeg vil godt vide om forhudsforsnævring kan forsvinde med tiden når ens pik begynder at vokse?
Jeg kan trække forhuden tilbage så jeg kan se spidsen as pikhovedet, men ikke længere.

Svar:
Hej,
Svaret på dit første spørgsmål er absolut ja. Forhudsforsnævring kan man godt vokse fra. Faktisk bliver de fleste drenge født med forhudsforsnævring, så man ikke kan trække forhuden tilbage. Men langt de fleste vokser langsomt fra det. Der er stadig en lille andel, som stadig har problemer i din alder. Men jeg vil også sige, at det er mindre sandsynligt at du vokser fra det, nu hvor du er blevet så gammel.
Det er ikke farligt at have en snæver forhud, men det kan give meget bøvl i forbindelse med infektioner osv. fordi det er svære at gøre rent under forhuden når den er stram. Derudover oplever nogle mænd at det kan gøre ondt når man skal til at have samleje.
Derfor vil det være en god ide at få din læge til at kigge på det. Nogen gange kan man få forhuden til at blive mere løs ved at give en creme, som du selv skal smøre med derhjemme. Andre gange kræver det en tur på hospitalet hvor de laver et lille snit i forhuden, så den bliver større. Det er altsammen nogen du skal snakke med din læge om når han eller hun har undersøgt dig.
Håber det kunne hjælpe til til at du blev klogere.
Mange hilsner fra
Line