Forhud
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej kan i hjælpe mig. Jeg kan kun trække min forhud meget lidt tilbage i stiv tilstand             men jeg kan sagtens i slap hvad kan jeg gøre for at den løsner sig.                                        jeg er 13 år

Svar:
Mange tak for spørgsmålet.
Problemer med forhuden, eller forhudsforsnævring, er normalt og relativt hyppigt for drenge inden teenageårene. Denne forsnævring forsvinder for det meste af sig selv. Ca. 1 ud af 70 drenge bevarer dog forsnævringen når de bliver teenager.
Forsnævring af forhuden er for det meste medfødt. Dog kan den også skyldes tidligere infektion af forhuden.
Du skriver, at du kan trække forhuden tilbage når penis er i slap tilstand, men ikke når penis er i stiv tilstand. Dette er der en god forklaring på:
Penis består bl.a. af noget der hedder svulmelegemer, der bliver større når der kommer blod til penis. Det er dette der gør, at penis bliver stiv. Noget af blodet kommer ud i penis-hovedet, der således svulmer op og forstørres. Når penishovedet forstørres gør det, at forhuden ikke kan trækkes tilbage over penishovedet, hvis man har forhudsforsnævring.
Det er vigtigt, at du ikke selv forsøger at hive forhuden ned over penishovedet, da det kan give sår og ardannelse af forhuden.
Hvis forhudsforsnævringen er et stort problem, eller hvis du har smerter i penis når denne bliver stiv vil jeg råde dig til at gå til din egen læge. Din læge kan vælge at give en recept på ”hormoncreme” (hvis lægen finder det nødvendigt), som du kan smøre på forhuden for at ”løsne forhuden”. Igen, det er vigtigt, at du ikke selv forsøger at løsne forhuden ved at presse forhuden for hårdt tilbage, da der så er risiko for sår og ardannelse.
Håber overstående var brugbart.
Mvh Nichlas