Forhud
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg ved ikke om det her har noget med 'læge' at gøre, men jeg tænkte nok at i ville kunne svare på det. Når jeg ona der kan jeg ikke få hele min forhud tilbage, (når den er stiv). Det kan komme tal det sidste af penis hovedet og så gør det bare ondt, for det meste presser jeg den bare ned, men det gør bare så ondt. Er det meningen at forhuden er helt tilbage når end penis er stiv? Det har jeg set på billeder og på film, men jeg ved ikke om det er rigtigt. Så er der også det at når min penis ikke er stiv og jeg trækker min forhud tilbage, så bliver min penis meget tyk, lige under forhuden, ved ikke om det er normalt eller fordi jeg har for stramt forhud?

Svar:
Hej med dig
Du har problemer med forhuden, som du ikke kan trække helt tilbage, når penis er stiv. Og du har oplevet, at penis hæver op, når forhuden er trukket tilbage i slap tilstand.
De gener, du oplever med din forhud, tyder på at din forhud er for stram, og det er et delvis, normalt fænomen. Næsten alle nyfødte drengebørn fødes med stram forhud, som ikke lader sig trække tilbage. I din alder har ca. 7 % forhudsforsnævring og slutningen af teenageårene 1 %. Dvs. Der er delvist noget, som de fleste drenge/mænd vokser sig fra. Der findes også behandlingstilbud, hvis man er meget generet af det (mange smerter, blære eller forhudsbetændelse eller besvær med at tisse).
Til dit første sprøgsmål: Om det er meningen at forhuden er helt tilbage, når penis er stiv? Nej ikke nødvendigvis. Under samleje er der for manden ekstra nydelse ved at forhuden kan trækkes tilbage bag glans, da penishovedet er ekstra følsomt og øger nydelsen under selve samleje. Et samleje kan også gennemføres med forhuden fremme og kan være tilfredsstillende for én selv og partneren. Fordelen kan for manden være, at han er mere udholden og holder længere inden orgasmen. I pornobilleder/film har mændene oftest forhuden trukket tilbage og mange af de mandlige pornoskuespillere er desuden omskårede, så de har ikke meget forhud at vise frem. Men lad dig ikke villede af hvordan de ædlere dele fremstilles på film/billeder. Vi er alle sammen lige så forskellige forneden, som vi er i ansigtet - og det er helt normalt.
Det sidste, som du nævner med at penis bliver tyk og hæver op, tyder på at der er stramning på forhuden. Det er svært at sige herfra, hvor alvorligt det er, når jeg ikke kan undersøge dig. Men det er vigtigt, at du skal kunne trække forhuden frem igen, når du oplever at penis hæver op efter at have trukket forhuden tilbage. Og ellers skal du søge hjælp ved din læge.
Nu går jeg ud fra, at du ikke endnu er sexuelt aktiv med andre. Så her er nogle generelle råd:
- Hver gang du er i bad, skal du fremover trække forhuden tilbage (så langt tilbage som du kan uden, at den sætter sig fast) og vask penishovedet for nakkeost. Generelt vask dig forneden mindst 1 gang dagligt.
- Fremover når du onanerer: Lav øvelser med at trække forhuden tilbage, inden penis bliver stiv. Forhuden er meget følsom og det kan være stimulerende. Tving ikke forhuden så langt tilbage, at du oplever, at den sætter sig fast.
Prøv disse råd i en periode. Forhuden vil formegentlig give sig, når din penis vokser og så kan meget ændre sig, sådan at dit problem løser sig selv.
Hvis du fortsat oplever, at der ikke sker noget, kan du blive altid blive undersøgt ved din læge. Her kan man fx prøve behandling med hormoncreme for at løsne forhuden eller i sidste ende omskæring ved en kirurg.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål.
God vind fremover.
vh. Jens