Fodvorte
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har en fodvorte på trædepuden under mine tær som simpelthen Ikke vil gå væk. Har haft den i snart 2 år.. Den er ret stor, er blevet helt hvid og ser ingen sorte prikker som siger at der er liv i den.. ved ikke hvordan den skal fjernes.. jeg er også begyndt at blive lidt rød rundt om den. det skete her for nylig. Hjælp

Svar:
Kære pige 15 år.
Tak for spørgsmålet :)
Ja, det lyder som en fodvorte du har fået dig, man kan dog aldrig helt med sikkerhed stille diagnosen når man ikke har set det. Du har dog haft den i ret lang tid, 2 år? Og som jeg forstår det har du ikke forsøgt at behandle den eller gået til læge med den i al den tid..? Fodvorter kan jo være ret smitsomme, og man bør derfor søge behandling hos lægen når man får en, så du ikke går rundt og smitter andre fx i svømmehallen.
Så som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at gå til lægen med den også fordi du beskriver at der er begyndt at komme rødme omkring. Ved lægen vil de som regel fryse den og beskære den.
Hvis man har erfaring med det kan man også godt hjemmebehandle, men det kræver oftest at man har en forældre der kan hjælpe, og så skal man have tålmodighed. Primær behandling af almindelige vorter er påsmøring 1 gang dgl. med et keratolytisk middel, primært indeholdende salicylsyre, efterfulgt af nedfiling eller beskæring af det døde epitel 1 gang ugentligt. Behandlingen bør gives regelmæssigt over 3 måneder for at opnå optimal respons.
Der kan du fx købe en væske der hedder Verucid til vorte behandling:
• Påsmøres et tyndt lag hver aften.
• Efter 2 minutters lufttørring dannes en hård hinde.
• 1 gang ugentlig tages et sæbebad, hvorefter den gamle hindesamt dødt væv fjernes ved at skrabe eller beskære vorten.
Jeg håber at dette besvare dit spørgsmål, men husk som udgangspunkt er det altid en god ide lige at få det tjekke ved lægen, specielt hvis noget begynder at være anderledes ift hvordan det plejer at være :)
Mvh Læge Julie