flove spørgsmål del 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg fik slet ikke svar. Spørgsmålet gik på vaginisme OG IKKE en dum henvisning til Center for Sexuelle overgreb. I svarer sommetider FOR hurtigt! Jeg prøver igen: Jeg lider af vaginisme. Og jeg nej jeg gider ikke forklare det. I har sådan set smadret mit forsøg på at betro mig. Jeg er flov og ked af det. Og det center, hjælper kun efter 24 timer. Men læs spørgsmålene bedre. det handlede IKKE om voldtægten!

Svar:
Kære du
Henvisningen til CFV giver i rådgiverens optik god mening. For selv om dit spørgsmål ikke handler direkte om en voldtægt, så handler det om at du har meget svært ved at få foretaget en underlivsundersøgelse, og tale om de her ting med din læge. Rådgiveren har tænkt at det kunne skyldes voldtægten, og derfor giver det god mening at henvise til CFV. De tilbyder ikke kun hjælp indenfor 24 timer. De tilbyder hjælp op til flere år efter voldtægten. Og ikke kun i forbindelse med retforfølgelse. De tilbyder også psykologhjælp og sexologisk hjælp. Eller med andre ord. De tilbyder en bred vifte af hjælp til at overkomme følgerne af en voldtægt...særligt de psykiske følger.
Selvfølgelig er det vigtigt at du skal undersøges, hvis din læge har vurderet det. Men hvis den føles som et overgreb at skulle undersøges, bliver du nødt til at starte med at finde de nødvendige redskaber til at kunne få foretaget en undersøgelse, og til at kunne tale om de her ting.
Det kunne sagtens være at et af centrene kunne hjælpe dig til at blive mere tryg, eller måske endda henvises dig til bestemte læger der har erfaring med at foretage gynækologiske undersøgelser på kvinder der har været udsat for overgreb.
Jeg håber du vil give Center for voldtægtsofre en chance. Kontakt dem og forklar din situation. At du har brug for at blive undersøgt i forbindelse med vaginisme...men at du ikke kan, og at du har brug for hjælp til "at kunne".
Mange hilsner
Niels-Christian