flove spørgsmål.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej.
Jeg har to problemer: jeg har været udsat for en voldtægt. Jeg lider af vaginisme. Jeg har fået en ny læge. Jeg tør ikke sige det til ham. Jeg kan ikke gennemføre en gynækologisk undersøgelse og skal til en sådan undersøgelse fordi jeg bløder sådan småbløder. Jeg har også et problem med at jeg tisser lidt i mine bukser når jeg griner og nyser. Jeg tror ikke at jeg har en svag bækkenbund. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Jeg ved godt, at det, at få lavet gynækologisk undersøgelse og i det hele taget blive undersøgt efter en voldtægt, kan være meget grænseoverskridende og svært at overskue.
Men det er ekstremt vigtigt, at du fortæller det til fagpersoner, og at du bliver undersøgt. Der findes Center for voldtægtsofre 10 steder i landet, og jeg vil anbefale, at du kontakter et af de steder. Her er der specialuddannet personale der kan hjælpe dig. Samtidig har du symptomer fra underlivet, og det skal også tages alvorligt og undersøges. Du må gerne tage en ven eller veninde med hen på centeret.
Ligemeget hvad, er der sket en forbrydelse, og det er IKKE din skyld. Der kan være mange følelser på spil, både skyldfølelse, skam og psykisk og fysisk ubehag. Det kan være en stor hjælp, at tale med mennesker der har erfaring med at at hjælpe voldtægtsofre, og kan være en stor lettelse når det først er gjort. Det er derfor det er så helt vildt vigtigt, at du får hjælp.
Her er et link til centrenes hjemmeside. Jeg ved ikke hvor du bor, så jeg har vedhæftet listen med de 10 steder der er i landet. http://www.voldtaegt.dk/adresser/.
De bedste hilsner fra Lea