fjernelse af ar i huden
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej med jer :) jeg er en pige på 14 år som begyndte at gå i tidlig pubertet allerede som 8årig. derfor begyndte jeg allerede at få en masse bumser og uren hud i 5.klasse. nu går jeg i 8., og selvom jeg ikke har særlig uren hud længere er min hud stadig rigtig grim, for jeg har nemlig fået en helt masse ar.. jeg ved godt at man i de unge år ikke kan gøre noget ved det, men jeg har hørt at man som voksen kan få lavet noget behandling så arrene næsten(!) forsvinder. er det noget i har hørt noget om? om det virker, hvad det koster, og hvilke konsekvenser det muligvis har? for jeg er virkelig ked af min hud og håber på at kunne gøre noget evd det når jeg blir ældre! knuuuus cille:*

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, du synes det er træls. Nogle unge døjer meget med uren hud, og hvis det er rigtig slemt kan man godt få ar bagefter. Jeg tænker på, om du har snakket med din læge om dine hudproblemer på noget tidspunkt. For hvis det er rigtig slemt kan han give dig noget creme mod meget uren hud eller han kan henvise dig til en hudlæge. Måske skulle prøve at snakke med ham?
Det er svært at fjerne ar, men der er nogle muligheder du måske har lyst til at prøve.
Jeg har hørt om noget der hedder, Kelo-Cote, har læst lidt om det på nettet, og det lyder til, at det kan forbedre udseendet på et ar. Men jeg kender dog ikke nogen der har prøvet det, så jeg ved ikke om det virker.  Men det er helt sikkert noget du kan spørge din læge om. Det kan købes købes på apoteket. Det anbefales, at man behandler i mindst 2 måneder. Gamle ar kan ikke usynliggøres, men de skulle blive blødgjort og udglattet.
Jeg har desuden læst om, at A-vitamincreme kan bruges til behandling af ar.
Ar kan også fjernes med laser eller lysbehandling, og behandlingen skulle være effektivt. Men det er dyrt og jeg tror, man selv skal betale. Prøv at høre din læge ad.
Derudover kan du indtil videre evt. forsøge at dække arrene med lidt dækstift eller bruncreme.
Håber du kunne bruge mit svar. Rigtig meget held og lykke med det.
Mange hilsener Helene