fik en nøglering i hånden..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa, Jeg håber i kan svare mig.. Jeg skulle låse min cykel op idag og nøglerne sidde. I en rigtig dårlig metal ting som er ret tynd, som er bøjet rundt, og som bukker midt over med ingen kræfter.. Den er så i stykker, som jeg ikke tænkt. Over da jeg rakte ned egter Den, og fik derfor den der ståltråds lignende ting et stykke ind i tommelfingeren.. Og det gjorde sygt ondt.. Men trak den ud og holdte noget køkkenrulle på indtil blode. Stoppede, så fik jeg olie på min fingre og fik det også smasket ind i såret, men vaskede det Af en halv Time efter, nu dunker min finger bare.. Skal jeg reagere?

Svar:
Hej med dig.
Nu er det ved at være nogle dage siden, du skrev herind, og jeg håber, at det er gået til ro igen. Det, man skal være opmærksom på, når man stikker sig, som du gjorde, det er om man er blevet stivkrampevaccineret inden for de seneste 10 år. De fleste børn er blevet vaccineret i 5-årsalderen, så hvis du også blev det, er du dækket ind som 14-årig. Det andet, man skal være opmærksom på er, om der går betændelse i det sår, man har fået. Det vil bløde og dunke lige når man stukket sig, som du også beskriver. Men hvis huden omkring såret i løbet af nogle dage bliver rød, varm, hævet og gør dunkende ondt, så skal man til lægen, der kan se, om der er gået betændelse i såret. Så kan man få noget behandling mod det.
Jeg håber, at det er gået godt med fingeren. Det var godt nok en uheldig omgang, du var ude for.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner Christine