Fedtprocent

brevkassespørgsmål

Fedtprocent

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej. På min skole laver vi sundhedsprofiler hver halve år. Vi måler bl.a. Fedtprocenten ved at holde en "fedtprocentmåler" hvor man skal indsætte sine mål (højde, vægt, alder,køn) og så måler den fedtprocenten. Ved mig var min meget høj, og da jeg ser tynd ud udefra (min BMI ligger i normal) ville min lærer have jeg skulle prøve igen. Men det passede hvad den skrev. Min fedtprocent ligger på 42. Jeg er 16 år Vejer 49,5 Er 153,5 cm Min BMI er 21. (Jeg spiser ikke særlig sundt) Er det muligt at jeg er tyndfed (det ses ikke udefra, men feddet sidder om organerne) Og burde jeg gå til læge. Min kondition er også under normalen, men jeg skal ikke lave særlig meget aktivitet, før jeg bliver forpustet, og mit hjerte hamre. Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål :)

Svar:

Hej med dig.

Du har ret i, at ud fra dine ydre mål, er du fuldstændig normalvægtig. Jeg vil ikke bekymre mig så meget om fedtprocenten. Det jeg synes, du skal lægge vægt på, er at det er vigtigt at du spiser sundt og dyrker lidt motion. Det kunne godt lyde som om, din kondition kunne blive bedre, men det er ikke noget, jeg synes, du behøver gå til lægen med.

Så et godt råd herfra er sund kost og motion!

Mange hilsner Christine